Gender Studies Trouble

A Conversation on the Relation between Academia and Politics

Authors

  • Paula-Irene Villa LMU München
  • Sarah Speck Goethe University Frankfurt

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2020.141

Keywords:

Academia, Epistemology, Ethics, Feminism, Politics, Reflexivity, Theory

Abstract

The paper presents a critical conversation between two social scientists working in Gender Studies. It focuses on the mediating relationship between academia and (activist) practice using the example of Gender Studies. How political can, may research (not) be? How, if at all, can critique, normativity, research, practice and ethics be separated on the one hand, and how can they be productively related to each other on the other? The article argues for the acknowledgement of the specific logics of academia and politics, their mediation as reflexive translation, and makes a case against a positional fundamentalism that equates social position(-ing) with substantive positions. Finally, the paper articulates a reflexive ethic of listening. This would imply a self-reflexive, dialogical openness in regard to blind spots and limitations within the research process, in order to overcome them.

Author Biographies

Paula-Irene Villa, LMU München

Paula-Irene Villa Braslavsky is full professor and chair of general sociology and gender studies at LMU Munich. Her research and teaching focusses on biopolitics, embodiment, Cultural Studies, Care, Social Theory. Since 2013 she’s member of the board of the German Sociological Association (and current Vice-President), and she’s served as elected board-member of the German Association of Gender Studies.

Sarah Speck, Goethe University Frankfurt

Sarah Speck is a professor of sociology with a focus on women's and gender studies at Goethe University Frankfurt. Her main research areas also include the sociology of couples and families, the transformation of the working sphere, the sociology of intimacy, social reproduction, and feminist and critical social theories. She is deputy director of the Cornelia Goethe Centre and member of the collegium of the Institute for Social Research in Frankfurt.

References

Adorno, Theodor W. (1969): Marginalien zur Theorie und Praxis. In: Stichworte. Kritische Modelle 2. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 169–191.

Bröckling, Ulrich (2008): Empowerment: Fallstricke der Ermächtigung. Zwischen Gegenmacht und Sozialtechnologie. In: prävention 1, 2–6.

Bröckling, Ulrich (2003): You are not responsible for being down, but you are responsible for getting up. Über Empowerment. In: Leviathan 31 (3), 323–344. doi: 10.1007/s11578-003-0017-x.

Butler, Judith (2009): Die Macht der Geschlechternormen und die Grenzen des Menschlichen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Butler, Judith (1993): Ort der politischen Neuverhandlung. Der Feminismus braucht „die Frauen“, aber er muß nicht wissen, „wer” sie sind. In: Frankfurter Rundschau, Forum Humanwissenschaften, 27.07.1993.

Collins, Patricia Hill (1989): The Social Construction of Black Feminist Thought. In: Signs 14 (4), 745–773. doi: 10.1086/494543.

Collins, Patricia Hill (1986): Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought. In: Social Problems 33 (6), 14–32.doi: 10.2307/800672.

Deutsche Gesellschaft für Soziologie (2019): Gemeinsame Stellungnahme geistes-, kultur- und sozialwissenschaftlicher Fachgesellschaften zur Ankündigung der Bundesministerin für Bildung und Forschung, die Wissenschaftskommunikation in Deutschland zu stärken (Mitteilung vom 14.November 2019). https://soziologie.de/aktuell/news/gemeinsame-stellungnahme-geistes-kultur-und-sozialwissenschaftlicher-fachgesellschaf-ten-zur-ankuendigung-der-bundesministerin-fuer-bildung-und-forschung-die-wissenschaftskommunikation-in-deutschland-zu-staerken-mitteilung-vom-141119 (26.11.2020).

Du Bois, William E. B. (Hg.) (2007): The Souls of Black Folk. Oxford: Oxford University Press.

Fraser, Nancy (1994): Was ist kritisch an der Kritischen Theorie? Habermas und die Geschlechterfrage. In: Dies.: Widerspenstige Praktiken. Macht, Diskurs, Geschlecht. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 173–221.

Gildemeister, Regine (1992): Die soziale Konstruktion von Geschlechtlichkeit. In: Ostner, Ilona/Lichtblau, Klaus (Hg.): Feministische Vernunftkritik. Ansätze und Traditionen. Frankfurt am Main, New York: Campus-Verlag, 220–239.

Gildemeister, Regine/Wetterer, Angelika (1992): Wie Geschlechter gemacht werden. Die soziale Konstruktion der Zweigeschlechtlichkeit und ihre Reifizierung in der Frauenforschung. In: Knapp, Gudrun-Axeli/Wetterer, Angelika (Hg.): TraditionenBrüche. Entwicklungen feministischer Theorie. Freiburg im Breisgau: Kore-Verlag, 201–254.

Hagemann-White, Carol (1988): Wir werden nicht zweigeschlechtlich geboren. In: Hagemann-White, Carol/Rerrich, Maria S. (Hg.): FrauenMännerBilder. Männer und Männlichkeit in der feministischen Diskussion. Bielefeld: AJZ-Verlag, 224–235.

Haraway, Donna (1988): Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. In: Feminist Studies 14 (3), 575-599. doi: 10.2307/3178066.

Harding, Sandra G. (1987): The Science Question in Feminism. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Hark, Sabine/Villa, Paula-Irene (2017): Unterscheiden und herrschen. Ein Essay zu den ambivalenten Verflechtungen von Rassismus, Sexismus und Feminismus in der Gegenwart. Bielefeld: transcript.

Hark, Sabine/Villa, Paula-Irene (Hg.) (2015): (Anti-)Genderismus. Sexualität und Geschlecht als Schauplätze aktueller politischer Auseinandersetzungen. Bielefeld: transcript.

Hirschauer, Stefan (2003): Wozu ‚Gender Studies’? Geschlechtsdifferenzierungsforschung zwischen politischem Populismus und naturwissenschaftlicher Konkurrenz. In: Soziale Welt 54 (4), 461–482.

Hirschauer, Stefan/Knapp, Gudrun-Axeli (2006): Wozu Geschlechterforschung? Ein Dialog über Politik und den Willen zum Wissen. In: Aulenbacher, Brigitte/Bereswill, Mechthild/Löw, Martina/Meuser, Michael/Mordt, Gabriele/ Schäfer, Reinhild/Scholz, Sylka (Hg.): FrauenMännerGeschlechterforschung. State of the art. Münster: Westfälisches Dampfboot, 22–63.

Horkheimer, Max (1988): Traditionelle und Kritische Theorie. In: Ders.: Gesammelte Schriften in 19 Bänden, hg. von Alfred Schmidt. Bd. 4: Schriften 1936-1941. Frankfurt am Main: S. Fischer, 162–216.

Kuhar, Roman/Paternotte, David (Hg.) (2018): Anti-gender Campaigns in Europe. Mobilizing against Equality. Lanham, New York: Rowman & Littlefield International.

Luhmann, Niklas (2000): Die Politik der Gesellschaft. Hg. von André Kieserling. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Luhmann, Niklas (1990): Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Mannheim, Karl (1929): Ideologie und Utopie. Bonn: Cohen.

Medina, José (2013): The Epistemology of Resistance. Gender and Racial Oppression, Epistemic Injustice, and Resistant Imaginations. New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/acprof:oso/9780199929023.001.0001.

Mies, Maria (1978): Methodische Postulate zur Frauenforschung – dargestellt am Beispiel der Gewalt gegen Frauen. In: beiträge zur feministischen theorie und praxis 1 (1), 41–63.

Speck, Sarah (2020): In Verteidigung der epistemischen Asymmetrie [im Erscheinen]. In: WestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung (2).

Villa, Paula-Irene (2017): „Frauen“. Warum es sie gar nicht gibt und man trotzdem über sie redet. In: Kursbuch 192, 97–109.

Walters, Suzanne Danuta (Hg.) (2019): Gender and the Rise of the Global Right. Chicago: The University of Chicago Press.

Wohlrab-Sahr, Monika (1993): Empathie als methodisches Prinzip? Entdifferenzierung und Reflexivitätsverlust als problematisches Erbe der „methodischen Postulate zur Frauenforschung“. In: Feministische Studien 11 (2), 128–139. doi: 10.1515/fs-1993-0214.

Downloads

Published

2020-12-18

How to Cite

Villa, P.-I., & Speck, S. (2020). Gender Studies Trouble: A Conversation on the Relation between Academia and Politics. Open Gender Journal, 4. https://doi.org/10.17169/ogj.2020.141