Re-analysis of Reading Biographies from a Gender Perspective. The Impact of Gender on Reading Biographies
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2025.352Keywords:
Biography Research, Gender, Literature, Reading ResearchAbstract
This article examines how gender narratives shape individual reading biographies through re-analysis of narrative interviews with adolescents. The interviews, originally conducted without a gender focus, were subjected to secondary analysis using a reconstructive-interpretive approach to identify gender-specific narrative patterns and self-attributions. Results reveal that dominant gender narratives—such as notions of "appropriate" reading for boys and girls, normative genre preferences, or gendered expectations regarding reading competence—significantly structure biographical meaning-making and partially constrain literary development. Simultaneously, some adolescents subvert hegemonic patterns through contradictory, hybrid, or nonconforming positionings. The article demonstrates the productivity of re-analyses for reconstructing implicit cultural patterns and discusses the relevance of these findings for diversity-sensitive literature pedagogy.
References
Bem, Sandra Lipsitz (1981). Gender schema theory. A cognitive account of sex typing. In: Psychological Review 88 (4), 354–364. doi: 10.1037//0033-295X.88.4.354
Bertschi-Kaufmann, Andrea/Plangger, Natalie (2018): Genderspezifisches Lesen. In: Stierstorfer, Klaus (Hg.): Grundthemen der Literaturwissenschaft. Lesen. Berlin/Boston: De Gruyter, 550–570. doi: 10.1515/9783110365252-028
Bourdieu, Pierre (1982): Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Butler, Judith (2002): Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. New York/London: Routledge.
Dawidowski, Christian/Hoffmann, Anna R./Stolle, Angelika R./Witte, Jennifer (2020): Am Einzelfall. Ko-Konstruktion literarischer Bildungsvorstellungen im Leistungskurs Deutsch. In: Dawidowski, Christian/Hoffmann, Anna R./Stolle, Angelika R./Witte, Jennifer (Hg.): Schulische Literaturvermittlungsprozesse im Fokus empirischer Forschung. Berlin: Peter Lang, 163–208. doi: 10.3726/b17209
Dawidowski, Christian/Hoffmann, Anna R./Stolle, Angelika R. (2019): Ko-Konstruktion von literarischen Bildungsvorstellungen im Verlauf der gymnasialen Oberstufe. Unter Mitarbeit von Carolin Meier und Jennifer Wolf. Frankfurt am Main: Peter Lang. doi: 10.3726/b15185
Flick, Uwe (2018): An introduction to qualitative research. 6. Ausgabe. Los Angeles: Sage.
Graf, Werner (2011): Lesegenese in Kindheit und Jugend. Einführung in die literarische Sozialisation. Baltmannsweiler: Schneider.
Gymnich, Marion (2017): Erzählen und Gender. In: Martínez, Matías (Hg.): Erzählen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart: Metzler, 326–334. doi: 10.1007/978-3-476-05364-0_49
Havighurst, Robert J. (1953): Human development and education. New York: David McKay.
Hurrelmann, Klaus/Quenzel, Gudrun (2016): Lebensphase Jugend. Eine Einführung in die sozialwissenschaftliche Jugendforschung. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.
Kelly, Patricia R. (1986): The influence of reading content on students’ perceptions of masculinity or femininity of reading. In: Journal of Reading Behaviour 18 (3), 243–256. doi: 10.1080/10862968609547572
König, Nicola (2020): Demokratisierung, Differenzierung und Entdramatisierung als Grundgedanken einer gendersensiblen Didaktik. In: Brendel-Perpina, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola: Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen/Methoden/Unterrichtsvorschläge. Unter Mitarbeit von Eva Maus, Sebastian Tatzel, Dominik Achtermeier. Stuttgart: klett, 12–28.
Krah, Hans (2016): Gender, Kinder- und Jugendliteratur und analytische Praxis. Grundlagen und Methodik. In: Müller, Karla/Decker, Jan-Oliver/Krah, Hans/Schilcher, Anita (Hg.): Genderkompetenz mit Kinder- und Jugendliteratur entwickeln. Grundlagen – Analysen – Modelle. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 45–63.
Lewalter, Doris/Diedrich, Jennifer/Goldhammer, Frank/Köller, Olaf/Reiss, Kristina (Hg.): (2023): PISA 2022. Analyse der Bildungsergebnisse in Deutschland. Münster/New York: Waxmann. doi: 10.31244/9783830998488
Martínez, Matías/Scheffel, Michael (2009): Einführung in die Erzähltheorie. 8. Auflage. München: C. H. Beck.
Maus, Eva (2020): Literaturunterricht für „echte Jungen und Mädchen“?! Selbstkonzept und Unterrichtsmethoden. In: Brendel-Perpina, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola: Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen/Methoden/Unterrichtsvorschläge. Unter Mitarbeit von Eva Maus, Sebastian Tatzel, Dominik Achtermeier. Stuttgart: klett, 39–46.
Maus, Eva (2014): Wer (ver)führt zum Lesen? Der Einfluss von Geschlechtermustern auf die Lesemotivation von Jungen und Mädchen. Baltmannsweiler.
McGeown, Sarah/Goodwin, Hannah/Henderson, Nikola/Wright, Penelope (2012): Gender differences in reading motivation. Does sex or gender identity provide a better account? In: Journal of Research in Reading 35 (3), 328–336. doi: 10.1111/j.1467-9817.2010.01481.x
Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (2024): JIM-Studie 2024. Jugend, Information, (Multi-)Media. Basisuntersuchung zum Medienumgang 12- bis 19-Jähriger. https://mpfs.de/app/uploads/2024/11/JIM_2024_PDF_barrierearm.pdf (31.11.2024).
Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (2014): JIM-Studie 2014. Jugend, Information, (Multi-)Media. Basisuntersuchung zum Medienumgang 12- bis 19-Jähriger. https://www.mpfs.de/fileadmin/files/Studien/JIM/2014/JIM_Studie_2014.pdf (05.07.2024).
Muntoni, Francesca/Wagner, Jenny/Retelsdorf, Jan (2021): Beware of stereotypes. Are classmates’ stereotypes associated with students’ reading outcomes? In: Child Development 92 (1), 189–204. doi: 10.1111/cdev.13359
Oevermann, Ulrich (2001a): Die Struktur sozialer Deutungsmuster. Versuch einer Aktualisierung. In: Sozialer Sinn 1, 35–81. doi: 10.1515/sosi-2001-0103
Oevermann, Ulrich (2001b): Zur Analyse der Struktur von sozialen Deutungsmustern. In: Sozialer Sinn, 1, 3–33. doi: 10.1515/sosi-2001-0102
Philipp, Maik (2011a): Lesen und Geschlecht 2.0. Fünf empirisch beobachtbare Achsen der Differenz erneut betrachtet. In: leseforum 1.
Philipp, Maik (2011b): Lesesozialisation in Kindheit und Jugend. Lesemotivation, Leseverhalten und Lesekompetenz in Familie, Schule und Peer-Beziehungen. Stuttgart: Kohlhammer. doi: 10.17433/978-3-17-029557-5
Pieper, Irene/Rosebrock, Cornelia (2004): Geschlechtsspezifische Kommunikationsmuster und Leseverhalten am Beispiel der Lektüre bildungsferner Jugendlicher. In: SPIEL 23 (1), 63–79.
Rohrmann, Tim (2009): Gender in Kindertageseinrichtungen. Ein Überblick über den Forschungsstand. München: DJI. https://www.dji.de/veroeffentlichungen/literatursuche/detailansicht/literatur/24460-gender-in-kindertageseinrichtungen.html (13.02.2025).
Schilcher, Anita/Müller, Karla (2016): Gender, Kinder- und Jugendliteratur und Deutschunterricht. Grundlagen und Didaktik. In: Müller, Karla/Decker, Jan-Oliver/Krah, Hans/Schilcher, Anita (Hg.): Genderkompetenz mit Kinder- und Jugendliteratur entwickeln. Grundlagen – Analysen – Modelle. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 15–44.
Schütze, Fritz (1977): Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeldstudien. Hagen: Fernuniversität.
Siebenhüner, Steffen/Depner, Simone/Fässler, Dominik/Kernen, Nora/Bertschi-Kaufmann, Andrea/Böhme, Katrin/ Pieper, Irene (2019): Unterrichtstextauswahl und schülerseitige Leseinteressen in der Sekundarstufe I: Ergebnisseaus der binationalen Studie TAMOLI. In: Didaktik Deutsch: Halbjahresschriftfür die Didaktik der deutschen Sprache und Literatur 24 (47), 44–64. doi: 10.25656/01:21015
Steinke, Ines (2019): Gütekriterien qualitativer Forschung. In: Flick, Uwe/von Kardorff, Ernst/Steinke, Ines (Hg.): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg: rowohlt, 319–331.
Streiß, Teresa (2021): Von coolen Jungs und Mädchenbüchern. Reproduktion von starren Geschlechterbildern in der Debatte um Lesen und Geschlecht. In: von Dall’Armi, Julia/Schurt, Verena (Hg.): Von der Vielheit der Geschlechter. Wiesbaden: Springer, 179–188.
Streiß, Teresa (2022): Von Lesehelden und Mädchenbüchern. Eine ethnografische Studie zu Wirkungsweisen geschlechtlicher Sozialisation im Feld der „gendersensiblen Leseförderung“. Gießen: JLUpub. https://jlupub.ub.uni-giessen.de/items/cae7433f-0301-4705-959e-6278cc152692/full (31.11.2024).
West, Candace/Zimmerman, Don H. (1987): Doing Gender. In: Gender & Society 1 (2), 125–151. doi: 10.1177/0891243287001002002
Witte, Jennifer (2022): Lesewerthaltungen im Übergang von der Schule an die Universität. Eine qualitative Längsschnittstudie. Berlin: Peter Lang. doi: 10.3726/b20269
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jennifer Witte, Franz Kröber

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.




