Intersectional Perspectives on Educational and Subjectification Processes of Black Women and Women of Colour
Denise Bergold-Caldwell: Schwarze Weiblich*keiten. Intersektionale Perspektiven auf Bildungs- und Subjektivierungsprozesse. transcript Verlag. 2020.
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2022.185Keywords:
Intersectionality, Gender, Education, SubjectificationAbstract
"Schwarze Weiblich*keiten. Intersektionale Perspektiven auf Bildungs- und Subjektivierungsprozesse" is an excellent work that could hardly be more timely. Despite #metoo and "Black Lives Matter", the experiences of Black women and women of colour often remain invisible. Through a discourse analysis of seven interviews, Denise Bergold-Caldwell not only makes these experiences visible, but also shows the relevance of Black consciousness for the educational processes of women of colour and Black women. Against the backdrop of these findings, Bergold-Caldwell once again poses the question of the relationship between education and subjectification, which is currently much discussed in debates on education theory, and finds intersectionally informed answers.
References
Castro Varela, María do Mar (2016): Von der Notwendigkeit eines epistemischen Wandels. Postkoloniale Betrachtungen auf Bildungsprozesse. In: Thomas Geier, Thomas/Zaborowski, Katrin U. (Hg.): Migration: Auflösungen und Grenzziehungen. Perspektiven einer erziehungswissenschaftlichen Migrationsforschung. Wiesbaden: Springer VS, 44–59. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-658-03809-0_3.
Clarke, Adele E. (2012): Situationsanalyse. Grounded Theory nach dem Postmodernen Turn. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Eggers, Maureen Maisha (2004): Anti-opressive Standards für eine geschlechtsspezifische transkulturelle Bildungsarbeit. In: zur Nieden, Birgit/Veth, Silke (Hg.): Feministisch geschlechterreflektierend queer? Perspektiven aus der Praxis politischer Bildungsarbeit. Berlin: RLS, 27–35. https://www.rosalux.de/fileadmin/rls_uploads/pdfs/Gender/Bildungsbroschuere_queer.pdf (09.08.2021).
Foucault, Michel (2007): Die Ordnung des Diskurses. Inauguralvorlesung am Collège de France, 2. Dezember 1970. Mit einem Essay von Ralf Konersmann. [10. Aufl.] Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch.
Foucault, Michel (1993): Technologien des Selbst. In: Foucault, Michel/Martin, Rux/Luther, Martin H./Paden, William E./Rothwell, Kenneth S./Gutman, Huck/Hutton, Patrik H. (Hg.): Technologien des Selbst. Frankfurt am Main: Fischer, 24–63.
Foucault, Michel (1981): Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Lüders, Jenny (2007a): Ambivalente Selbstpraktiken. Eine Foucaultʼsche Perspektive auf Bildungsprozesse in Weblogs. Bielefeld: transcript Verlag. doi: https://doi.org/10.14361/9783839405994.
Lüders, Jenny (2007b): Soziale Arbeit und „Bildung“. Ein foucaultscher Blick auf ein umstrittenes Konzept. In: Anhorn, Roland/Bettinger, Frank/Stehr, Johannes (Hg.): Foucaults Machtanalytik und Soziale Arbeit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 185–199. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90710-9_12.
Lugones, Maria (2010): Toward a Decolonial Feminism. In: Hypatia 25 (4), 742–759. doi: https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2010.01137.x.
McRobbie, Angela (2009): The Aftermath of Feminism. Gender, Culture and Social Change. Los Angeles, London, New Delhi, Singapoor, Washington: Sage.
McRobbie, Angela (2016): Top Girls. Feminismus und der Aufstieg des neoliberalen Geschlechterregimes. Reihe: Geschlecht und Gesellschaft. [2. Aufl.] Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Mecheril, Paul (2014): Subjekt-Bildung in der Migrationsgesellschaft. Eine Einführung in das Thema, die zugleich grundlegende Anliegen des Center for Migration, Education und Cultural Studies anspricht. In: Mecheril, Paul (Hg.): Subjektbildung. Interdisziplinäre Analysen der Migrationsgesellschaft. Bielefeld: transcript, 11–26.
Mecheril, Paul/Melter, Claus (2009): Rassismustheorie und -forschung in Deutschland. Kontur eines wissenschaftlichen Feldes. In: Melter, Claus/Mecheril, Paul (Hg.): Rassismuskritik. Band 1: Rassismustheorie und -forschung. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag, 13–22.
Mecheril, Paul/Scherschel, Karin (2009): Rassismus und „Rasse“. In: Melter, Claus/Mecheril, Paul (Hg.): Rassismuskritik. Band 1: Rassismustheorie und -forschung. Schwalbach/Ts: Wochenschau Verlag, 39–58.
Ricken, Norbert/Casale, Rita/Thompson, Christiane (Hg.) (2019): Subjektivierung. Erziehungswissenschaftliche Theorieperspektiven. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Saar, Martin (2013): Analytik der Subjektivierung. Umrisse eines Theorieprogramms. In: Gelhard, Andreas/Alkemeyer, Thomas/Ricken, Norbert (Hg.): Techniken der Subjektivierung. München, Paderborn: Wilhelm Fink, 17–29.
Wrana, Daniel (2012): Theoretische und methodologische Grundlagen der Analyse diskursiver Praktiken. In: Wrana, Daniel/Maier Reinhard, Christiane (Hg.): Professionalisierung in Lernberatungsgesprächen. Theoretische Grundlegungen und empirische Untersuchungen. Opladen: Budrich, 195–214. doi: https://doi.org/10.3224/86649486.
Wrana, Daniel (2015): Zur Analyse von Positionierungen in diskursiven Praktiken. In: Fegter, Susann/ Kessl, Fabian/Langer, Antje/Ott, Marion/Rothe, Daniela/Wrana, Daniel (Hg.): Erziehungswissenschaftliche Diskursforschung. Empirische Analysen zu Bildungs- und Erziehungsverhältnissen. Wiesbaden: Springer VS, 123–141. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-531-18738-9_6.
Downloads
Published
How to Cite
License
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.