Systematisation of Gender or Systematisation of School?

Lydia Jenderek: Geschlechterbewusste Pädagogik in der Praxis. Eine wissenschaftssoziologische Rekonstruktion diskursiver Deutungsmuster. Verlag Barbara Budrich. 2021.

Authors

  • Johanna Pangritz FernUniversität in Hagen

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2022.202

Keywords:

Pedagogy, School, Discourse

Abstract

The thematisation or negotiation of gender using the example of gender-conscious pedagogy has been widely and in part critically discussed within educational science for years. Among other things, it has become apparent that there is no consensus on the understanding of gender and the related 'appropriate' handling of gender and gender-specific inequalities. Lydia Jenderek deals with precisely this discourse and reconstructs, based on primarily problem-centred interviews with teachers, which negotiations of gender-conscious pedagogy take place in the field of school. With the help of sociological discourse analysis, Jenderek is able to show impressively that not only different positioning with regard to gender is leading, but that gender-conscious pedagogy becomes an individual topic of the teachers, who are thus to be understood as an essential factor in its implementation.

Author Biography

Johanna Pangritz, FernUniversität in Hagen

Johanna Pangritz is an educational scientist and currently works at the FernUniversität in Hagen in the field of empirical educational research. Her research focuses on critical masculinity studies, gender and difference, empirical education and socialisation research, and feminist method(ologie)s. In current research projects, she deals with how masculinity can be 'transformed' through education and to what extent menstruation can be understood as an integral educational and socialisation task.

References

Diewald, Irmgard (2018): Männlichkeiten im Wandel. Zur Regierung von Geschlecht in der deutschen und schwedischen Debatte um ‚Männer in Kitas’. Bielefeld: Transcript Verlag. doi: https://doi.org/10.14361/9783839444320

Fegter, Susann (2012): Die Krise der Jungen in Erziehung und Bildung. Diskursive Konstruktion von Geschlecht und Männlichkeit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19132-4

Keller, Reiner (2007): Diskurse und Dispositive analysieren. Die Wissenssoziologische Diskursanalyse als Beitrag zu einer wissensanalytischen Profilierung der Diskursforschung. In: Forum Qualitative Sozialforschung 8 (2), Art. 19. doi: https://doi.org/10.17169/fqs-8.2.243

Keller, Reiner (2011): Wissenssoziologische Diskursanalyse. Grundlegung eines Forschungsprogramms. 3. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-531-93340-5

Kleinau, Elke/Rendtorff, Barbara (Hg.) (2013): Differenz, Diversität und Heterogenität in erziehungswissenschaftlichen Diskursen. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.

Jäckle, Monika (2011): Subjektivationsprozesse im Geschlechterregime Schule. Skizze einer (poststrukturalistischen) Dispositivanalyse. In: Gender und Schule. Konstruktionsprozesse im schulischen Alltag (Bulletin Texte 37). Zentrum für transdisziplinäre Geschlechterstudien (ZtG) der HU Berlin, 32 – 55.

Rose, Lotte/May, Michael (Hg.) (2014): Mehr Männer in die Soziale Arbeit!? Kontroversen, Konflikte und Konkurrenzen. Opladen, Berlin, Toronto: Barbara Budrich.

Blaues Buchcover Geschlechterbewusste Pädagogik in der Praxis

Published

2022-10-18

How to Cite

Pangritz, J. (2022). Systematisation of Gender or Systematisation of School? : Lydia Jenderek: Geschlechterbewusste Pädagogik in der Praxis. Eine wissenschaftssoziologische Rekonstruktion diskursiver Deutungsmuster. Verlag Barbara Budrich. 2021. Open Gender Journal, 6. https://doi.org/10.17169/ogj.2022.202

Issue

Section

querelles-net: Reviews

Categories