Reflections on Gender Equality (and Sexual Harassment and Violence)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.349

Keywords:

Excellence Initiative, Gender equality officer, Sexual Harassment, Sexual Violence, University

Abstract

Starting from the link between excellence and gender equality, we examine the positive and negative effects of this link on gender equality action at universities and then focus on what we call the problem case for gender equality actors: dealing with sexual harassment and violence (SHV).

Author Biographies

Heike Pantelmann, Freie Universität Berlin

Dr Heike Pantelmann is Managing Director of the Margherita von Brentano Center for Gender Studies at Freie Universität Berlin. She holds a doctorate in business administration. Her work and research focus on gender and diversity in academic teaching, sexualized harassment, discrimination and violence in higher education, as well as power, domination and gender relations in organizations.

Sabine Blackmore, Blackmore Coaching

Dr Sabine Blackmore is a coach and trainer with a focus on science and gender equality as well as a Gestalt therapist. She holds a doctorate in English literature and has been a gender equality activist at Berlin universities for many years. Her work focuses on sexualized harassment in Academia, discrimination and violence, unconscious bias and gender-sensitive personnel selection.

References

Ahmed, Sara (2017): Living a feminist life. London: Duke University Press. doi: 10.1515/9780822373377

Blome, Eva/Erfmeier, Alexandra/Gülcher, Nina/Smykalla, Sandra (2013): Handbuch zur Gleichstellungspolitik an Hochschulen. Von der Frauenförderung zum Diversity Management? 2. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-93157-9

Bukof (2015): Geschlechtergerechtigkeit in der Exzellenzinitiative und in weiteren Bund-Ländern-Programmen. https://bukof.de/wp-content/uploads/15-07-Stellungnahme-Exzellenzinitiative.pdf (23.06.2025).

Erbe, Birgit (2020): Exzellent und geschlechtergerecht? Universitäre Strategien zur gleichstellungspolitischen Einbindung der akademischen Profession. In: Beiträge zur Hochschulforschung 42 (4), 70–80.

Klammer, Ute/Altenstädter, Lara/Petrova-Stoyanov, Ralitsa/Wegrzyn, Eva (2020): Gleichstellungspolitik an Hochschulen: Was wissen und wie handeln Professorinnen und Professoren? Opladen: Budrich. doi: 10.2307/j.ctv1198z5c

Koreuber, Mechthild (2008): Die Exzellenzinitiative – exzellente Forschung und exzellente Gleichstellung. https://www.gesis.org/fileadmin/cews/www/download/cews-news59_schwerpunkt-Exzellenz_Koreuber-2008.pdf (23.06.2025).

Limbach, Jutta (2001): Die Frauenbeauftragte in Theorie und Praxis. In: Wissenschaftlerinnenrundbrief an der Freien Universität 1/2001: 2–4.

O’Connor, Pat/Hodgins, Margaret/Woods, Dorian R./Wallwaey, Elisa/Palmen Rachel/Van Den Brink, Marieke/Kalpazidou Schmidt, Evanthia (2021): Organisational Characteristics That Facilitate Gender-Based Violence and Harassment in Higher Education? In: Administrative Sciences 11 (4), 138. doi: 10.3390/admsci11040138

Pantelmann, Heike/Wälty, Tanja (2022): The Hidden Problem: Sexual Harassment and Violence in German Higher Education. In: Striebing, Clemens/Müller, Jörg/ Schraudner, Martina (Hg.): Diversity and Discrimination in Research Organizations. Bingley: Emerald Publishing Limited, 209–234. doi: 10.1108/978-1-80117-956-020221005

Petrova-Stoyanov, Ralitsa/Altenstädter, Lara/Wegrzyn, Eva/Klammer, Ute (2020): Exzellenz oder Frauenförderung? Gleichstellungswissen und -handeln von Professorinnen und Professoren in Berufungskommissionen. In: Beiträge zur Hochschulforschung 4/2020, 50–69.

Phipps, Alison (2017): Reckoning up: sexual harassment and violence in the neoliberal university. In: Gender and Education, 32 (2), 227–243. doi: 10.1080/09540253.2018.1482413

Scherm, Martin/Kaufel, Sven (2018): 360-Grad-Feedback. In: Jöns, Ingela/Bungard, Walter (Hg.): Feedbackinstrumente im Unternehmen. 2., akt. u. erw. Aufl. Wiesbaden: Springer Gabler, 126–143. doi: 10.1007/978-3-658-20759-5_6

Schüz, Hannah/Pantelmann, Heike/Wälty, Tanja/Lawrenz, Nina (2021): Der universitäre Umgang mit sexualisierter Diskriminierung und Gewalt. Eine Bestandsaufnahme. Open Gender Journal, 5. doi: 10.17169/ogj.2021.120

Wieners, Sarah (2023): Organisationaler Wandel von Wissenschaftsorganisationen. Eine performativitätstheoretische Perspektive. Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-40308-9

Zippel, Kathrin S./Ferree, Myra Marx/Zimmermann, Karin (2016): Gender equality in German universities: vernacularising the battle for the best brains. In: Gender and Education, 28 (7), 867–885. doi: 10.1080/09540253.2015.1123229

Cover: Forum

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Pantelmann, H., & Blackmore, S. (2025). Reflections on Gender Equality (and Sexual Harassment and Violence) . Open Gender Journal, 9. https://doi.org/10.17169/ogj.2025.349

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.