Encountering Gender and Sexuality Through Experiences of Difference: Rethinking Heteronormativity in Literature and Media Education
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2025.332Keywords:
Difference, Identity, School, Education, DidacticsAbstract
Gender and sexuality have increasingly attracted attention in the field of German language education. These dimensions of heterogeneity can be approached through experiences of difference — a concept that this article develops in depth. Drawing on interdisciplinary theories of difference and the experience of difference, the article first outlines a theoretical framework and identifies text-immanent “moments of difference.” The approach is then
illustrated through four teaching examples tailored to primary and lower secondary education. Finally, a model for implementing object-oriented experiences of difference
proposes a pedagogical strategy to construct differences and evoke experiences of difference in the classroom.
References
Babka, Anna/Posselt, Gerald (2024): Gender und Dekonstruktion. Begriffe und kommentierte Grundlagentexte der Gender- und Queer-Theorie. 2., überarb. und erw. Aufl. Wien: facultas. doi: 10.36198/9783838560625
Bateman, John A./Kepser, Matthis/Kuhn, Markus (2012): Film, Text, Kultur – Beiträge zur Textualität des Films. In: Bateman, John A./Kepser, Matthis/Kuhn, Markus (Hg.): Film, Text, Kultur. Beiträge zur Textualität des Films. Marburg: Schüren, 7–29. doi: 10.5771/9783741001123-7
Benner, Julia/Zender, Ivo (2022): LGBTQA* in Kinder- und Jugendliteratur. Zur Einführung. In: kjl&m 22.1, 3–18.
Bernhardt, Sebastian (2024): Aufstören gegen Rassismus. Potenziale von Hörspielen für einen kritisch-reflektierenden Literaturunterricht in der Primarstufe. In: Freudenberg, Ricarda/Josting, Petra (Hg.): Politische und Ästhetische Bildung im Deutschunterricht. Kinder- und Jugendmedien aus der Perspektive einer Politischen Literatur- und Mediendidaktik. kjl&m 24.extra. München: kopaed, 117–130.
Bieker, Nadine/Schindler, Kirsten (2023): Deutschdidaktik und Geschlecht. Konzepte und Materialien für den Unterricht. Bielefeld: wbv. doi: 10.36198/9783838560205
Brand, Tilman von (2022): Phasierungsmodelle für den Literaturunterricht. In: Baurmann, Jürgen/Kammler, Clemens/Müller, Astrid (Hg.): Handbuch Deutschunterricht. Theorie und Praxis des Lehrens und Lernens. 3. Aufl. Hannover: Klett | Kallmeyer, 217–220.
Bredel, Ursula/Pieper, Irene (2021): Integrative Deutschdidaktik. 2., aktual. Aufl. Paderborn: Brill|Schöningh. doi: 10.36198/9783838556604
Dammers, Ben/Krichel, Anne/Staiger, Michael (Hg.) (2022): Das Bilderbuch. Theoretische Grundlagen und analytische Zugänge. Berlin: J.B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-05824-9
Deleuze, Gilles (2007): Differenz und Wiederholung. Übers. aus. d. Frz. von Joseph Vogl. 3. Aufl. Paderborn: Wilhelm Fink.
Drerup, Johannes (2021): Kontroverse Themen im Unterricht. Konstruktiv streiten lernen. Ditzingen: Reclam.
Derrida, Jacques (2023): Die différence. Übers. aus. d. Frz. von Eva Pfaffenberger-Brückner. In: Engelmann, Peter (Hg.): Jacques Derrida: Randgänge der Philosophie. 3. Aufl. Wien: Passagen, 31–56.
Derrida, Jacques (2009): Implikationen. Gespräch mit Henri Ronse. Übers. aus. d. Frz. von Dorothea Schmidt. In: Engelmann, Peter (Hg.): Jacques Derrida: Positionen. Gespräche mit Henri Ronse, Julia Kristeva, Jean-Louis Houdebine, Guy Scarpetta. 2. überarb. Aufl. Wien: Passagen, 23–37.
Felsmann, Klaus-Dieter (2010): Raus aus Åmål. In: Kümmerling-Meibaier, Bettina/Koebner, Thomas (Hg.): Filmgenres. Kinder- und Jugendfilm. Stuttgart: Reclam, 334–337.
Frederking, Volker (2021): Identitätsorientierter Literaturunterricht. In: Frederking, Volker/Krommer, Axel/Meier, Christel (Hg.): Taschenbuch des Deutschunterrichts. Band 2, Literatur- und Mediendidaktik. 2., neu bearb. und erw. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 427–470.
Gansel, Carsten (2022): Störungen in (Kinder- und Jugend-)Literatur und Medien – Aspekte einer Theorie der Störung. In: Gansel, Carsten./Kaufmann, Anna/Hernik, Monika/Kamińska-Ossowska, Ewelina (Hg.): Kinder- und Jugendliteratur heute. Theoretische Überlegungen und stofflich-thematische Zugänge zu aktuellen kinder- und jugendliterarischen Texten. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 173–188. doi: 10.14220/9783737014809.173
Geisler, Helena (2021): Love, Jessica: Julian ist eine Meerjungfrau. https://www.kinderundjugendmedien.de/kritik/bilderbuchkritiken/6015-love-jessica-julian-ist-eine-meerjungfrau?highlight=WyJqdWxpYW4iLCJpc3QiLCJlaW4iLCJlaW5lIiwibWVlcmp1bmdmcmF1Il0= (12.09.2024)
Govrin, Jule (2023): Begehrenswert. Erotisches Kapital und Authentizität als Ware. Berlin: Matthes & Seitz.
Gunten, Anne von/Morger, Olga/Wenger, Nadine (2022): Einleitung. In: Gunten, Anne von/Morger, Olga/Wenger, Nadine (Hg): Gender und Literatur. Geschlechterreflexion im Deutschunterricht. Ditzingen: Reclam, 9–23.
Heinzel, Friederike/Prengel, Annedore (2024): Mädchen und Jungen in der Grundschule. In: Götz, Margarete/Hartinger, Andreas/Heinzel, Friederike/Kahlert, Joachim/Miller, Susanne/Sandfuchs, Uwe (Hg.): Handbuch Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. 5., vollst. überarb. Uu. erw. Aufl. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 223–228. doi: 10.36198/9783838588360
Heiser, Ines (2020): Gendersensible Textauswahl, Diagnose und Codierung. In: Brendel-Perpina, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola: Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen – Methoden – Unterrichtsvorschläge. Stuttgart: Fillibach bei Klett, 49–58.
Kepser, Matthis (2014): „Du bist nicht wie die anderen.“ „Tomboy“ – ein Spielfilm zum Genderdiskurs im Deutschunterricht der frühen Sekundarstufe. In: Der Deutschunterricht 5, 72–83.
Kepser, Matthis (2010): Handlungs- und produktionsorientiertes Arbeiten mit (Spiel-)Filmen. In: Kepser, Matthis (Hg.): Fächer der schulischen Filmbildung. Deutsch, Englisch, Geschichte u.a. München: kopaed, 187–242.
Kepser, Matthis/Abraham, Ulf (2025): Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 5., völlig neu bearb. u. erw. Aufl. Berlin: Erich Schmidt.
Kleiner, Bettina/Rendtorff, Barbara (2024): Differenz und ‚Umgang mit Differenz‘. In: Kleiner, Bettina/Rendtorff, Barbara: Differenz und Differenzierungen – geschlechtertheoretisch-erziehungswissenschaftliche Erkundungen. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, 26–38.
Kliewer, Anette (2016): Gender-Trouble im Klassenzimmer. Stand der Diskussion zu einer gendersensiblen KJL-Vermittlung. In: Josting, Petra/Roeder, Caroline/Dettmar, Ute (Hg.): Immer Trouble mit Gender? Genderperspektiven in Kinder- und Jugendliteratur und -medien(forschung). kjl&m 16.extra. München: kopaed, 97–104.
König, Nicola (2020a): Demokratisierung, Differenzierung und Entdramatisierung als Grundgedanken der gendersensiblen Didaktik. In: Brendel-Perpina, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola: Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen – Methoden – Unterrichtsvorschläge. Stuttgart: Fillibach bei Klett, 13–22.
König, Nicola (2020b): Schreib mich! – Produktionsorientierte Schreibarrangements im gendersensiblen Literaturunterricht. In: Brendel-Perpina, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola: Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen – Methoden – Unterrichtsvorschläge. Stuttgart: Fillibach bei Klett, 59–71.
Körner, Julian (2025): „… it was as though I’d been here before“. Disruptive Zeit(en) in Stanley Kubricks „The Shining“. In: Preußer, Heinz-Peter/Schlickers, Sabine (Hg.): Zeitanomalien im Film. Marburg: Schüren, 255–280.
Kraft, Tania/Luptowicz, Corinna (2019): Qualitätskriterien zur Auswahl von Bilderbüchern. Theoretische Grundlagen und eine exemplarische Analyse. In: Knopf, Julia/Abraham, Ulf (Hg.): BilderBücher. Praxis. 2. vollst. überarb. u. erw. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 12–18.
Kranz, Christine (2019): Dialogisches Vorlesen und Anschlusskommunikation. In: Knopf, Julia/Abraham, Ulf (Hg.): BilderBücher. Praxis. 2. vollst. überarb. u. erw. Aufl.. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 19–23.
Kultusministerkonferenz (Hg.) (2022a): Bildungsstandards für das Fach Deutsch. Erster Schulabschluss (ESA) und Mittlerer Schulabschluss (MSA) (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.2004 und vom 04.12.2003, i.d.F. vom 23.06.2022). https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2022/2022_06_23-Bista-ESA-MSA-Deutsch.pdf (29.09.2024)
Kultusministerkonferenz (Hg.) (2022b): Bildungsstandards für das Fach Deutsch. Primarbereich (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 15.10.2004, i.d.F. vom 23.06.2022). https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/veroeffentlichungen_beschluesse/2022/2022_06_23-Bista-Primarbereich-Deutsch.pdf (29.09.2024)
Kultusministerkonferenz (Hg.) (2012): Bildungsstandards im Fach Deutsch für die Allgemeine Hochschulreife (Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 18.10.2012). https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2012/2012_10_18-Bildungsstandards-Deutsch-Abi.pdf (29.09.2024)
Kurwinkel, Tobias (2024): Bilderbuchanalyse. Narrativik – Ästhetik – Didaktik. 3., überarb. u. erw. Aufl. Tübingen: Narr Francke Attempto. doi: 10.36198/9783838562964
Lindner, Alexander (2017): Lesen, was der Text verschweigt. Von der Leerstelle zur Unbestimmtheitserfahrung. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
Lohaus, Arnold/Vierhaus, Marc/Lemola, Sakari (2024): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. 5. Aufl. Berlin: Springer. doi: 10.1007/978-3-662-69370-4
Mikos, Lothar (2023): Film- und Fernsehanalyse. 4., überarb. u. erw. Aufl. Tübingen: UVK. doi: 10.36198/9783838559810
Mitterer, Nicola (2016): Das Fremde in der Literatur. Zur Grundlegung einer responsiven Literaturdidaktik. Bielefeld: transcript. doi: 10.1515/9783839434222
Niklas, Annemarie (2021): Handlungs- und produktionsorientierte Methoden für den Literaturunterricht. In: Abraham, Ulf/Knopf, Julia (Hg.): Deutsch – Didaktik für die Grundschule. 7. aktual, Neuaufl. Berlin: Cornelsen, 45–55.
Pfäfflin, Sabine (2024): Auswahlkriterien für Gegenwartsliteratur im Deutschunterricht. 3.korr. u. überarb u. erw. . Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
Schulz, Gudrun (2022): Problemorientierte Bilderbücher. Das Problem-Bilderbuch, ein Bruch mit der ‚heilen‘ Kinderwelt!? In: Knopf, Julia/Abraham, Ulf (Hg.): BilderBücher. Theorie. 3. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 47–57.
Sielert, Uwe (2015): Einführung in die Sexualpädagogik. 2., erw. u. aktual. Aufl. Weinheim, Basel: Beltz.
Spinner, Kaspar H. (2021): Handlungs- und produktionsorientierter Literaturunterricht. In: Frederking, Volker/Krommer, Axel/Meier, Christel (Hg.): Taschenbuch des Deutschunterrichts. Band 2, Literatur- und Mediendidaktik. 2., neu bearb. u. erw. Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren, 319–333.
Spinner, Kaspar H. (2006). Literarisches Lernen. In: Praxis Deutsch 200, 6–16.
Staiger, Michael (2022): Kategorien der Bilderbuchanalyse – ein sechsdimensionales Modell. In: Dammers, Ben/Krichel, Anne/Staiger, Michael (Hg.): Das Bilderbuch. Theoretische Grundlagen und analytische Zugänge. Berlin: J. B. Metzler, 3–27. doi: 10.1007/978-3-476-05824-9_1
Staiger, Michael (2019): Filmdidaktische Ansatzpunkte. In: Anders, Petra/Staiger, Michael/Albrecht, Christian/Rüsel, Manfred/Vorst, Claudia: Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Stuttgart: J.B. Metzler, 35–46. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6_3
Ullmann, Anika (2016): Oh, Be Careful, Little Eyes, What You Read. „King & King“ und das noch-nicht-heterosexuelle Kind. In: Josting, Petra/Roeder, Caroline/Dettmar, Ute (Hg.): Immer Trouble mit Gender? Genderperspektiven in Kinder- und Jugendliteratur und -medien(forschung). kjl&m 16.extra. München: kopaed, 207–217.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julian Körner, Louisa Markthaler

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.




