How Open are Swiss Universities of Applied Sciences to Students with a Migration Background?
A Gender Comparative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2020.110Keywords:
Gender, Diversity, Migration, Higher Education, InterculturalityAbstract
The extent to which universities of applied sciences in Switzerland can offer equal study conditions to women and men with a migrant background is still unknown. This article addresses this issue based on an online survey of 4,189 Bachelor students at two major Swiss universities of applied sciences and a teacher training college. In four disciplines, namely, technology, social work, pedagogy and business/services, students with and without a migration background were asked about their perception of the conditions to access the university programs, about specific aspects of the university environment as well as their study satisfaction in 2018. In all disciplines, the statements of female students with a migrant background are the least positive. In three out of four of the disciplines examined here, the study conditions examined still appear to be primarily tailored for attracting men without a migration background. The results illustrate, that Swiss universities of applied sciences still have to invest heavily in the promotion of equality to guarantee egalitarian study conditions.
References
Amon, Heidemarie/Bartosch, Ilse/Lembens, Anja/Wenzl, Ilse (2012): Gender_Diversity-Kompetenz im naturwissenschaftlichen Unterricht. Fachdidaktische Anregungen für Lehrerinnen und Lehrer. Klagenfurt: Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung. https://www.schule.at/fileadmin/DAM/Gegenstandsportale/Gender_und_Bildung/Dateien/gender_nawi.pdf (24.01.2020).
Auferkorte-Michaelis, Nicole/Linde, Frank (2016): Diversity Management an Hochschulen. In: Genkova, Petia/Ringeisen, Tobias (Hg.): Handbuch Diversity Kompetenz: Perspektiven und Anwendungsfelder (Bd. 1). Wiesbaden: Springer.
Aulenbacher, Brigitte/Riegraf, Birgit (2010): Geschlechterdifferenzen und -ungleichheiten in Organisationen. In: Soziologische Geschlechterforschung. Wiesbaden: Springer, 157-171. doi: 10.1007/978-3-531-92045-0_9.
Beck, Michael/Riegraf, Birgit/Edelmann, Doris (2014): Migrationsbedingte und soziale Diversität von Studierenden der Pädagogischen Hochschule St.Gallen. St. Gallen: Pädagogische Hochschule.
Berthold, Christian/Leichsenring, Hannah (2012): CHE Diversity Report. Der Gesamtbericht (A1-D3). https://www.che-consult.de/fileadmin/pdf/publikationen/CHE_Diversity_Report_Gesamtbericht_komprimiert.pdf (24.01.2020).
Brandenburg, Uwe/Federkeil, Gero (2007): Wie misst man Internationalität und Internationalisierung von Hochschulen? Indikatoren- und Kennzahlenbildung. CHE. https://www.che.de/download/indikatorenset_internationalita-et_ap83-pdf/ (24.02.2020).
Bundesamt für Statistik (BFS) (2016): Erhebung zur sozialen und wirtschaftlichen Lage der Studierenden. https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/bildung-wissenschaft/personen-ausbildung/soziale-wirtschaftliche-lage-studierenden.html (24.01.2020).
Bundesamt für Statistik (BFS) (2017): Studien- und Lebensbedingungen an den Schweizer Hochschulen. https://www.bfs.admin.ch/bfs/de/home/statistiken/kataloge-datenbanken/publikationen.assetdetail.3822341.html (24.01.2020).
Dubach, Philipp/Legler, Victor/Morger, Mario/Stutz, Heidi (2017): Frauen und Männer an Schweizer Hochschulen: Indikatoren zur Chancengleichheit in Studium und wissenschaftlicher Laufbahn. Bern: Sttatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation (SBFI). https://edudoc.ch/record/129363?ln=de (24.02.2020).
Feagin, Joe R./Feagin, Clairece Booher (1986): Discrimination American Style: Institutional Racism and Sexism. Malabar: Krieger Publishing Company.
Funder, Maria (2014): Gender Cage – Revisited: Handbuch zur Organisations- und Geschlechterforschung. Baden-Baden: Nomos.
Garvey, Jason C./Squire, Dian D./Stachler, Brett/Rankin, Susan (2018): The Impact of Campus Climate on Queer-Spectrum Student Academic Success. doi: 10.1080/19361653.2018.1429978.
Gilbert, Anne-Françoise (2009): Disciplinary Cultures in Mechanical Engineering and Material Science. Gendered/Gendering Practices? In: Equal Opportunities International 28 (1), 24-35. doi: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/02610150910933613.
Gomolla, Mechtild (2005): Schulentwicklung in der Einwanderungsgesellschaft. Strategien gegen institutionelle Diskriminierung in Deutschland, England und in der Schweiz. Münster: Waxmann.
Gomolla, Mechtild/Radtke, Frank-Olaf (2009): Institutionelle Diskriminierung. Die Herstellung ethnischer Differenz in der Schule. 3. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag.
Guilley, Edith/Carvalho Arruda, Carolina/Gauthier, Jacques-Antoine et al. (2014): Maçonne ou avocate: rupture ou reproduction sociale ? Une enquête sur les aspirations professionnelles des jeunes en Suisse aujourd‘hui . Service de la recherche en education (SRED). https://edudoc.ch/record/115803?ln=de (24.01.2020).
Guissé, Ibrahim/Bolzman, Claudio (2015). Etudiants du Sud et internationalisation des hautes écoles : entre illusions et espoirs. Un parcours du combatant vers la qualification et l’emploi. Genève: Service de la recherche en education (SRED).
Heuchemer, Sylvia (2017): Diversity Management als Voraussetzung für eine zukunftsfähige Hochschulbildung. In: Szczyrba, Birgit/van Treeck, Timo/Wildt, Beatrix/Wildt, Johannes: Coaching (in) Diversity an Hochschulen. Hintergründe ¬– Ziele – Anlässe – Verfahren. Wiesbaden: Springer, 19-27.
Kanter, Rosabeth Moss (1977): Men and Women of the Corporation. New York: Basic Books.
Keels, Micere/Gilliam, Melissa/Greenland, William/Thistes, Ronald. A. (2016): Spring 2016 Campus Climate Survey Diversity and Inclusion. https://pro-vost.uchicago.edu/sites/default/files/documents/reports/Spring2016ClimateSurveyReport.pdf (31.1.2020).
Klinger, Cornelia/Knapp, Gudrun-Axeli/Sauer, Birgit (2007): Achsen der Ungleichheit. Zum Verhältnis von Klasse, Geschlecht und Ethnizität. Frankfurt am Main: Campus.
Kriesi, Irene/Liebig, Brigitte/Horwath, Ilona/Riegraf, Birgit (2016): Gender und Migration in der tertiären Hochschulbildung. Münster: Westfälisches Dampfboot.
Leichsenring, Hannah/Sippel, Sonia/Hachmeister, Cort-Denis (2011): CHE-QUEST – Ein Fragebogen zum Adaptionsprozess zwischen Studierenden und Hochschule. Entwicklung und Test des Fragebogens. Arbeitspapier Nr. 144. Gütersloh: CHE Consult gGmbH. https://www.che.de/wp-content/up-loads/upload/CHE_AP144_QUEST_Entwicklung_und_Test_des_Fragebogens.pdf (01.02.2020).
Lenz, Ilse (2009): Geschlecht, Klasse, Migration und soziale Ungleichheit. Zur Dif-ferenzierung der Strukturkategorien: Zwischen illegalen MigrantInnen und Geschlechtsnomaden im postmodernen Milieu. In Lutz, Helma (Hg.): Gender Mobil? Geschlecht und Migration in transnationalen Räumen. Münster: Westfälisches Dampfboot, 52-68.
Lutz, Helma/Herrera Vivar, Maria Teresa/Supik, Linda (Hg.) (2013): Fokus Intersektionalität. Bewegungen und Verortungen eines vielschichtigen Konzepts. 2. (überarb.) Aufl. Wiesbaden: Springer VS.
Paulitz, Tanja (2010): Gender & Technik-Forschung. In: Soziale Technik 4, 27-31.
Ringeisen, Tobias/Bürgermeister, Anika (2016): Kulturelle Diversität in Bildungssettings. In: Genkova, Petia/Ringeisen, Tobias (Hg.): Handbuch Diversity Kompetenz. Band 1: Perspektiven und Anwendungsfelder. Wiesbaden: Springer, 723-742.
Schweizerische Eidgenossenschaft (o.J.): STAT-TAB – interaktive Tabellen (BFS). Von Studierende an den Fachhochschulen (ohne PH) nach Jahr, Fachrichtung, Geschlecht und Hochschule, nur Studierende auf Stufen Diplom, Bachelor und Master (ohne Weiterbildung). https://www.pxweb.bfs.admin.ch/pxweb/de/px-x-1502040200_166/px-x-1502040200_166/px-x-1502040200_166.px (01.02.2020).
Schweizerische Eidgenossenschaft. Eidgenössisches Volkswirtschaftsdepartment (2012): Die Schweiz – Unternehmensstandort mit Zukunft. https://www.fmep.ch/documents/news/dfe-ch_la_suisse_un_site_dimplantation_pour_lavenir_d.pdf (01.02.2020).
Simon, Patrick (2003): France and the Unknown Second Generation: Preliminary Result on Social Mobility. In: International Migration Review 37 (4), 1091-1119. doi: 10.1111%2Fj.1747-7379.2003.tb00171.x.
Staatssekretariat für Bildung, Forschung und Innovation SBFI. (2017): Berufsbildung in der Schweiz. Fakten und Zahlen 2017.
Westermann, Rainer/Heise, Elke/Spies, Kordelia/Trautwein, Ulrich (1996): Identifikation und Erfassung von Komponenten der Studienzufriedenheit. In: Psychologie in Erziehung und Unterricht 43, S. 1-22.
Worthington, Roger L./Navarro, Rachel L./Loewy, Michael/Hart , Jeni (2008): Color-Blind Racial Attitudes, Social Dominance Orientation, Racial-Ethnic Group Membership and College Students’ Perceptions of Campus Climate. In: Journal of Diversity in Higher Education 1 (1), 8-19. doi: 10.1037/1938-8926.1.1.8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.