‘And Anyway: Who Decides That?’. Negotiating Gender Norms in Children's Theater Using the Example of Sergej Gößner: ‘Der fabelhafte Die’ (2021)

Authors

  • Anna Brod University of Education Freiburg

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.319

Keywords:

Childhood, Gender, Queer Theory, Theater

Abstract

This article examines how gender norms are reflected and criticized in a production and the underlying theater text of the children's play “Der fabelhafte Die” by Sergej Gößner (premiere 2021). To this end, reflections on the effect of gender norms on children and on forms of norm criticism will first be made from the perspective of education and queer theory, before the relationship between theater and gender norms in theater theory and performance practice is examined. Based on the drama-analytical and theatrical-semiotic analysis of text and production, the didactic potential of “Der fabelhafte Die” in elementary school (third/fourth grade) is reflected upon.

Author Biography

Anna Brod, University of Education Freiburg

Dr. Anna Brod (she/her) teaches at the Institute for German Language and Literature at the University of Education Freiburg in the German language programs for primary, secondary, and special education, as well as in the theater extension program. Her research and teaching focus on philosophical and gender-related perspectives on literature and theater.

References

Bagat, Maja (2015): „Ein Mädchen würde sowas nie sagen“. Sexualität und Gender im zeitgenössischen Jugendtheater. In: IXYPSILONZETT (2), 8–9.

Balthes-Löhr, Christel (2015): Immer wieder Geschlecht – immer wieder anders. Versuch einer Begriffsbestimmung. In: Balthes-Löhr, Christel/Schneider, Erik (Hg.): Normierte Kinder. Effekte der Geschlechternormativität auf Kindheit und Adoleszenz. Berlin: transcript, 17–40. doi: 10.1515/transcript.9783839424179.17

Bauser, Marcel/Olsen, Ralph/Seidel, Nadine (2019): Sexuelle Vielfalt in der Jugendliteratur. In: Olsen, Ralph/Hochstadt, Christiane (Hg.): Handbuch Deutschunterricht und Inklusion. Weinheim, Basel: Beltz, 128–142.

Benner, Julia/Zender, Ivo (2022): LGBTIQA* in Kinder- und Jugendliteratur. Zur Einführung. In: kjl&m 22.1, 3–18.

Bergmann, Franziska (2019): Drama und Gender. In: Engelhart, Andreas/Schößler, Franziska (Hg.): Grundthemen der Literaturwissenschaft: Drama. Berlin, Boston: de Gruyter, 356–370. doi: 10.1515/9783110379594-017

Brod, Anna (i.V.): „Da gibt‘s nichts zu entscheiden! Ich bin beides!“. Darstellungen von Geschlechter-Diversität in Texten des Jugendtheaters. In: Steiner, Anne/Pietsch, Volker (Hg.): Verhandlungskünste. Politische Implikationen literatur-, theater- und medienästhetischer Gegenstände und Fragestellungen (= SLLD Sprachliches Literarisches Lernen und Deutschdidaktik, open access), Bochum: SLLD-B.

Butler, Judith (2004): Undoing Gender. London, New York: Routledge. doi: 10.4324/9780203499627

Butler, Judith (2002): Performative Akte und Geschlechterkonstitution. In: Wirth, Uwe (Hg.): Performanz. Zwischen Sprachphilosophie und Kulturwissenschaften. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 311–316.

Dreysse, Miriam (2010): Cross Dressing. Zur (De)Konstruktion von Geschlechtsidentität im zeitgenössischen Theater. In: Oster, Martina/Ernst, Waltraud/Gerards, Marion (Hg.): Performativität und Performance: Geschlecht in Musik, Theater und MedienKunst. Berlin: LIT, 36–47.

Fangauf, Henning (2024): SagdochmalLuca. In: KinderundJugendmedien.de. Erstveröffentlichung: 28.11.2024. (Zuletzt aktualisiert am: 07.02.2025). https://www.kinderundjugendmedien.de/kritik/theater-fuer-junges-publikum/7321-gorelik-lena-sagdochmalluca (18.02.2025).

Fangauf, Henning (2023): Als die Welt rückwärts gehen lernte. In: KinderundJugendmedien.de. Erstveröffentlichung: 24.7.2023. (Zuletzt aktualisiert am: 24.01.2024). https://www.kinderundjugendmedien.de/kritik/theater-fuer-junges-publikum/6845-lena-gorelik-als-die-welt-rueckwaerts-gehen-lernte (18.02.2025).

Fischer, Gerhard (2002): GRIPS. Geschichte eines populären Theaters (1966–2000). München: iudicium.

Fischer-Lichte, Erika (2007): Semiotik des Theaters. Eine Einführung. Bd. 1: Das System der theatralischen Zeichen. Tübingen: Gunter Narr.

Focks, Petra (2022): Erziehung und Bildung jenseits von Geschlechterstereotypen. Identitäten, Sexualitäten, Verhalten. Stuttgart: Kohlhammer. doi: 10.17433/978-3-17-037191-0

Hajiyianni, Nina (2021): Sehen und Sein. Sinn und Unsinn zum Thema Gender im Theatre for Young Audiences. In: IXYPSILONZETT. Jahrbuch 2021, 34–35.

Hinz, Melanie (2015): Alles eine Frage der Performance? Genderdiskurse im zeitgenössischen Theater. In: IXYPSILONZETT (2), 4–5.

Hinz, Melanie (2011): Gender-Performances – ein Baustein zu Geschlechterbildern in Theater und Alltag. In: Bundeszentrale für politische Bildung (Hg.): Theater probieren. Politik entdecken. Themen und Materialien. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 73–102.

Kamps, Philipp (2018): Wahrnehmung – Ereignis – Materialität. Ein phänomenologischer Zugang für die Theaterdidaktik. Bielefeld: transcript. doi: 10.1515/9783839445075

Kempf, Bettina (2021): Genderbread-Person. Deutsche Gesellschaft für Transidentität und Intersexualität e.V. (DGTI). https://dgti.org/2021/09/14/genderbread-maennchen/ (26.09.2024).

Krieger, Kristina/Weiss, Julia (2024): „Das ging so schnell, man kann gar nicht mehr alles zusammenfassen von den kleinen Momenten.“ Theateraufführungen als Lerngegenstände im Deutschunterricht. In: Meier, Christel/Emmersberger, Stefan (Hg.): Der Praxisbezug als zentrale politische Dimension der Deutschdidaktik. Bochum: SLLD-B, 144–159.

Laufenberg, Mike (2022): Queere Theorien zur Einführung. Hamburg: Junius.

Mortier, Philippe et al. (2018): Suicidal Thoughts and Behaviors Among First-Year College Students: Results From the WMH-ICS Project. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6444360/ (26.09.2024).

Paule, Gabriela/Steiner, Anne (2020): Erzähltheater. Fachliche und didaktische Perspektiven. In: Paule, Gabriela/Steiner, Anne (Hg.): Erzähltheater. Berlin: LIT, 7–58.

Salden, Ska/Watzlawik, Meike (2023): So gelingen queere Perspektiven in der Schule. In: Mittertrainer, Mina/Oldemeier, Kerstin/Thiessen, Barbara (Hg.): Diversität und Diskriminierung. Analysen und Konzepte. Bielefeld: Springer, 219–235. doi: 10.1007/978-3-658-40316-4_13

Schiel, Lea-Sophie (2019): Gender* – Performativität – Aufführungsanalyse. Überlegungen zur Berücksichtigung von Gender*-Aspekten in der theaterwissenschaftlichen Aufführungsanalyse. In: Lehmann, Irene/Rost, Katharina/Simon, Rainer (Hg.): Staging Gender – Reflexionen aus Theorie und Praxis der performativen Künste. Bielefeld: transcript, 25–46. doi: 10.1515/9783839446553-002

Schlie, Camilla (2015): „Stell dir vor, wir lassen alles zurück“. Gendersensibilität im Kinder- und Jugendtheater am Beispiel des Autors Jan Friedrich. In: IXYPSILONZETT (2), 10–11.

Schößler, Franziska/Wille, Lisa (2022): Einführung in die Gender Studies. Unter Mitarbeit von Lucas Alt und Sarah Thiery. 2., akt. u. erw. Aufl. Berlin/Boston: de Gruyter. doi: 10.1515/9783110656541

Schößler, Franziska (2017): Einführung in die Dramenanalyse. Unter Mitarbeit von Christine Bähr, Hannah Speicher und Nico Theisen. 2., aktualisierte und überarbeitete Auflage. Stuttgart: Metzler.

Schrödl, Jenny (2019): Gender in Theater, Performance und Tanz der Gegenwart. Themen Strategien, Diskurse. In: Lehmann, Irene/Rost, Katharina/Simon, Rainer (Hg.): Staging Gender – Reflexionen aus Theorie und Praxis der performativen Künste. Bielefeld: transcript, 47–64. doi: 10.1515/9783839446553-003

Schrödl, Jenny (2016): Die Kategorie ‚Gender‘ in der Theaterwissenschaft und im Gegenwartstheater. In: Spelsberg-Papazoglou, Karoline (Hg.): Gender und Diversity. Die Perspektiven verbinden. Berlin/Münster: LIT, 28–40.

Schrödl, Jenny (2005): Gender Performance. In: Fischer-Lichte, Erika et al. (Hg.): Metzler Lexikon Theatertheorie. Stuttgart, Weimar: Metzler, 125–127.

Schwab, Ariane/Bleisch, Petra (2021): „Ich fand es irgendwie komisch, aber auch schön, dass er eine Prinzessin sein wollte.“ Unterrichtsgespräche über Kinder- und Jugendbücher jenseits der Norm. https://www.leseforum.ch/sysModules/obxLeseforum/Artikel/717/2021_1_de_bleisch_schwab.pdf (26.09.2024).

Seidel, Nadine (2022a): „Der hat ein Kleid an und ein Gesicht wie eine Zuckerpuppe, der ist ein Transvestit!“ Praxen des Otherings vs. Darstellungen von Vielfalt im Bilderbuch. In: kjl&m 22 (1), 19–2.

Seidel, Nadine (2022b): Symbolische Gewalt in und durch queere(n) Bilderbücher(n). In: Literatur im Unterricht 22 (1), 17–34.

überzwerg – Theater am Kästnerplatz (Hg.) (2023): Selbst? Bestimmt! Selbst! Bestimmt? Spielzeit 2023–2024.

Weiler, Christel/Roselt, Jens (2017): Aufführungsanalyse. Eine Einführung. Tübingen: Francke. doi: 10.36198/9783838535234

Cover: Research Article

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Brod, A. (2025). ‘And Anyway: Who Decides That?’. Negotiating Gender Norms in Children’s Theater Using the Example of Sergej Gößner: ‘Der fabelhafte Die’ (2021). Open Gender Journal, (2). https://doi.org/10.17169/ogj.2025.319

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.