Between Identity Crisis and Empowerment. The Representation of Homosexuality in Youth Cinema

Authors

  • Frank Münschke University of Wuppertal

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.351

Keywords:

Didactics, Film, Homosexuality, Queer, Youth

Abstract

The representation and reflection of queerness is omnipresent in contemporary youth cinema. It is notable that the negotiation of homosexual identity formation is often realized through rites of passage. Based on the conventions of youth films, this article focuses on the portrayal of homosexuality in youth cinema. After providing a historical overview of the genre, the focus shifts to contemporary German youth films, specifically Leonie Krippendorff's Kokon (2020), which is analyzed through the lens of the previously discussed perspective. The article concludes with a didactic section that highlights the potential of threshold situations and the portrayal of homosexuality in youth films for use in school education.

Author Biography

Frank Münschke, University of Wuppertal

Dr. Frank Münschke works since 2025 as a Lecturer at the University of Wuppertal. Prior to that, he worked as a Research Associate at the University of Cologne from 2016 to 2025. His research focuses on film analysis, film history, and film pedagogy, with a particular emphasis on children’s and youth films as well as coming-of-age films.

References

Anders, Petra/Staiger, Michael/Albrecht, Christian/Rüsel, Manfred/Vorst, Claudia (Hg.) (2019): Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Berlin: J. B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6

Arbeitskreis Filmbildung (2015): Filmbildung. Kompetenzorientiertes Konzept für die Schule. https://lkm.lernnetz.de/index.php/filmbildung.html?file=files/Dateien_lkm/PDF/Filmbildung2015.pdf (14.12.2024).

Brunner, Philipp (2008): Queer Cinema. Schwullesbisches Filmschaffen seit den Achtzigerjahren. In: Christen, Thomas/Blanchet, Robert (Hg.): Einführung in die Filmgeschichte 3. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 339–356. Driscoll, Catherine (2011): Teen Film. A Critical Introduction. Oxford, New York: Berg. doi: 10.5040/9781350103375

Eder, Jens (2014): Die Figur im Film. 2. Aufl. Marburg: Schüren. doi: 10.5771/9783741001147

Erikson, Erik H. (2015): Identität und Lebenszyklus. 27. Aufl. Berlin: Suhrkamp.

Felix, Jürgen (1996): Rebellische Jugend. Die „Halbstarkenfilme“: Vorbilder und Nachbildungen. In: Schaudig, Michael (Hg.): Positionen deutscher Filmgeschichte. 100 Jahre Kinematographie: Strukturen, Diskurse, Kontexte. München: Diskurs-Film-Verl. Schaudig und Ledig, 309–328.

Flicker, Eva/Zehenthofer, Irene (2018): Soziologisches Filmlesen. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–20. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_27-1

Heinze, Carsten (2018): Jugend und/im Film. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–26. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_59-1

Hentges, Sarah (2006): Pictures of Girlhood. Modern Female Adolescence on Film. Jefferson, London: McFarland & Company.

Kammerer, Ingo/Maiwald, Klaus (2021): Filmdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt Verlag. Kepser, Matthis (Hg.) (2010): Fächer der schulischen Filmbildung. München: kopaed.

Keppler, Angela / Peltzer, Anja (2019): Die soziologische Filmanalyse. Relevanz, Vorgehen und Ziel. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–18. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_25-1

King, Vera (2002): Die Entstehung des Neuen in der Adoleszenz. Individuation, Generativität und Geschlecht in modernisierten Gesellschaften. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-322-80889-9

Krastev, Georgi (2011): Coming of Age Movies. Growing up on screen. O.O.: CreateSpace Independent Publishing Platform.

Lotman, Jurij M. (1972): Die Struktur literarischer Texte. München: Fink.

Lüdeker, Gerhard Jens (2012): Editorial: Über das reziproke Verhältnis von Film und Gesellschaft. In: Rabbit Eye 4, 1–4.

Maciuszek, Dennis (2010): Erzählstrukturen im Coming- of- Age- Film. Eine Genrebeschreibung aus Autorensicht. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.

Mikos, Lothar (2019): Film und die Repräsentation von Gesellschaft. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–16. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_16-1

Münschke, Frank (2023): Außenseiterfiguren im Jugendfilm. Theorie – Geschichte – Analyse. Frankfurt am Main: Peter Lang. doi: 10.3726/b21229

Schroer, Markus (2018): Gesellschaft im Film. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–15. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_17-1

Schroer, Markus (Hg.) (2008): Gesellschaft im Film. Konstanz: Herbert von Halem Verlag.

Schumacher, Julia (2013): Jugendfilm. In: Kuhn, Markus/Scheidgen, Irina/Weber,

Nicola Valeska (Hg.): Filmwissenschaftliche Genreanalyse. Eine Einführung. Berlin, Boston: de Gruyter, 295–313. doi: 10.1515/9783110296990.295

Slocum, J. David (2005): Rebel Without a Cause. Approaches to a Maverick Masterwork. New York: State University of New York Press.

Staiger, Michael (2019): Jugendserie. In: Petra Anders/Michael Staiger/Albrecht,

Christian/Rüsel, Manfred/Vorst, Claudia (Hg.): Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Berlin: J. B. Metzler, 173–185. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6_12

Turner, Victor (2005): Das Ritual. Struktur und Anti-Struktur. Neuaufl. Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag.

Wagner, Sabrina (2021): Alle Farben. Homosexualität und Transgender im (Jugend-)Film. In: Kunst + Unterricht 451/452, 81–85.

Waldron, Abigail (2022): Queer Screams. A History of LGBTQ+ Survival Through the Lens of American Horror Cinema. Jefferson: McFarland & Company.

Windmüller, Gunda (2020): Warum die queere Coming-of-Age-Story „Kokon“ der Film des Sommers ist. https://www.zeit.de/zett/2020-09/warum-die-queerecoming-of-age-story-kokon-der-film-dieses-sommers-ist (02.06.2025).

Winter, Rainer (1992): Filmsoziologie. Eine Einführung in das Verhältnis von Film, Kultur und Gesellschaft. München: Quintessenz.

Wischmann, Anke (2010): Adoleszenz – Bildung – Anerkennung. Adoleszente Bildungsprozesse im Kontext sozialer Benachteiligung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-92609-4

Wollner, Anna (2020): „Ich wollte einen Film machen, der besonders körperlich ist“. https://www.kinofenster.de/filme/filme-des-monats/kokon/47944/ichwollte-einen-film-machen-der-besonders-koerperlich-ist (02.06.2025).

Cover: Research Article

Published

2025-12-19

How to Cite

Münschke, F. (2025). Between Identity Crisis and Empowerment. The Representation of Homosexuality in Youth Cinema. Open Gender Journal, (2). https://doi.org/10.17169/ogj.2025.351

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.