Between Identity Crisis and Empowerment. The Representation of Homosexuality in Youth Cinema
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2025.351Keywords:
Didactics, Film, Homosexuality, Queer, YouthAbstract
The representation and reflection of queerness is omnipresent in contemporary youth cinema. It is notable that the negotiation of homosexual identity formation is often realized through rites of passage. Based on the conventions of youth films, this article focuses on the portrayal of homosexuality in youth cinema. After providing a historical overview of the genre, the focus shifts to contemporary German youth films, specifically Leonie Krippendorff's Kokon (2020), which is analyzed through the lens of the previously discussed perspective. The article concludes with a didactic section that highlights the potential of threshold situations and the portrayal of homosexuality in youth films for use in school education.
References
Anders, Petra/Staiger, Michael/Albrecht, Christian/Rüsel, Manfred/Vorst, Claudia (Hg.) (2019): Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Berlin: J. B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6
Arbeitskreis Filmbildung (2015): Filmbildung. Kompetenzorientiertes Konzept für die Schule. https://lkm.lernnetz.de/index.php/filmbildung.html?file=files/Dateien_lkm/PDF/Filmbildung2015.pdf (14.12.2024).
Brunner, Philipp (2008): Queer Cinema. Schwullesbisches Filmschaffen seit den Achtzigerjahren. In: Christen, Thomas/Blanchet, Robert (Hg.): Einführung in die Filmgeschichte 3. New Hollywood bis Dogma 95. Marburg: Schüren, 339–356. Driscoll, Catherine (2011): Teen Film. A Critical Introduction. Oxford, New York: Berg. doi: 10.5040/9781350103375
Eder, Jens (2014): Die Figur im Film. 2. Aufl. Marburg: Schüren. doi: 10.5771/9783741001147
Erikson, Erik H. (2015): Identität und Lebenszyklus. 27. Aufl. Berlin: Suhrkamp.
Felix, Jürgen (1996): Rebellische Jugend. Die „Halbstarkenfilme“: Vorbilder und Nachbildungen. In: Schaudig, Michael (Hg.): Positionen deutscher Filmgeschichte. 100 Jahre Kinematographie: Strukturen, Diskurse, Kontexte. München: Diskurs-Film-Verl. Schaudig und Ledig, 309–328.
Flicker, Eva/Zehenthofer, Irene (2018): Soziologisches Filmlesen. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–20. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_27-1
Heinze, Carsten (2018): Jugend und/im Film. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–26. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_59-1
Hentges, Sarah (2006): Pictures of Girlhood. Modern Female Adolescence on Film. Jefferson, London: McFarland & Company.
Kammerer, Ingo/Maiwald, Klaus (2021): Filmdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt Verlag. Kepser, Matthis (Hg.) (2010): Fächer der schulischen Filmbildung. München: kopaed.
Keppler, Angela / Peltzer, Anja (2019): Die soziologische Filmanalyse. Relevanz, Vorgehen und Ziel. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–18. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_25-1
King, Vera (2002): Die Entstehung des Neuen in der Adoleszenz. Individuation, Generativität und Geschlecht in modernisierten Gesellschaften. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-322-80889-9
Krastev, Georgi (2011): Coming of Age Movies. Growing up on screen. O.O.: CreateSpace Independent Publishing Platform.
Lotman, Jurij M. (1972): Die Struktur literarischer Texte. München: Fink.
Lüdeker, Gerhard Jens (2012): Editorial: Über das reziproke Verhältnis von Film und Gesellschaft. In: Rabbit Eye 4, 1–4.
Maciuszek, Dennis (2010): Erzählstrukturen im Coming- of- Age- Film. Eine Genrebeschreibung aus Autorensicht. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Mikos, Lothar (2019): Film und die Repräsentation von Gesellschaft. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–16. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_16-1
Münschke, Frank (2023): Außenseiterfiguren im Jugendfilm. Theorie – Geschichte – Analyse. Frankfurt am Main: Peter Lang. doi: 10.3726/b21229
Schroer, Markus (2018): Gesellschaft im Film. In: Geimer, Alexander/Heinze, Carsten/Winter, Rainer (Hg.): Handbuch Filmsoziologie. Wiesbaden: Springer, 1–15. doi: 10.1007/978-3-658-10947-9_17-1
Schroer, Markus (Hg.) (2008): Gesellschaft im Film. Konstanz: Herbert von Halem Verlag.
Schumacher, Julia (2013): Jugendfilm. In: Kuhn, Markus/Scheidgen, Irina/Weber,
Nicola Valeska (Hg.): Filmwissenschaftliche Genreanalyse. Eine Einführung. Berlin, Boston: de Gruyter, 295–313. doi: 10.1515/9783110296990.295
Slocum, J. David (2005): Rebel Without a Cause. Approaches to a Maverick Masterwork. New York: State University of New York Press.
Staiger, Michael (2019): Jugendserie. In: Petra Anders/Michael Staiger/Albrecht,
Christian/Rüsel, Manfred/Vorst, Claudia (Hg.): Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Berlin: J. B. Metzler, 173–185. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6_12
Turner, Victor (2005): Das Ritual. Struktur und Anti-Struktur. Neuaufl. Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag.
Wagner, Sabrina (2021): Alle Farben. Homosexualität und Transgender im (Jugend-)Film. In: Kunst + Unterricht 451/452, 81–85.
Waldron, Abigail (2022): Queer Screams. A History of LGBTQ+ Survival Through the Lens of American Horror Cinema. Jefferson: McFarland & Company.
Windmüller, Gunda (2020): Warum die queere Coming-of-Age-Story „Kokon“ der Film des Sommers ist. https://www.zeit.de/zett/2020-09/warum-die-queerecoming-of-age-story-kokon-der-film-dieses-sommers-ist (02.06.2025).
Winter, Rainer (1992): Filmsoziologie. Eine Einführung in das Verhältnis von Film, Kultur und Gesellschaft. München: Quintessenz.
Wischmann, Anke (2010): Adoleszenz – Bildung – Anerkennung. Adoleszente Bildungsprozesse im Kontext sozialer Benachteiligung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: 10.1007/978-3-531-92609-4
Wollner, Anna (2020): „Ich wollte einen Film machen, der besonders körperlich ist“. https://www.kinofenster.de/filme/filme-des-monats/kokon/47944/ichwollte-einen-film-machen-der-besonders-koerperlich-ist (02.06.2025).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frank Münschke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.




