Representations of Same-Sex Parenthood in Picture Books between Family Idealization, Othering, and Triviality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.291

Keywords:

Childhood, Family, LGBTIQ, Literature, Parenthood

Abstract

Picture books function as central instruments in the process of culturalization, transmitting norms and values as vessels of social discourse. This article examines picture books with same-sex parents with regard to the pedagogical question of how familiality is depicted. For this purpose, 22 picture books that contain same-sex parents were qualitatively analyzed and typified. The results point to three types of how familiality is portrayed. In the first type, family is staged as an expression of closeness and of physicality, and as a happy collective. The second type is characterized by Othering, portraying family as a collective in need of explanation. In the last type, same-sex parenthood seems to play no role and is thus presented as trivial.

Author Biographies

Lars Burghardt, Hamburg University of Applied Sciences

Lars Burghardt, Prof. Dr., is Professor of Educational Sciences specialising in childhood at the Hamburg University of Applied Sciences. His work focuses on gender representations and diversity in picture books, the use of early childhood care facilities and the quality of early childhood education centres.

Svenja Garbade, University of Hildesheim

Svenja Garbade, Dr., is a post doctoral researcher in early childhood education and childhood studies at the University of Hildesheim. Her work focuses on professionalisation, gender constructions, didactics of social work and childhood education, diversity-reflective materials and qualitative research methods, in particular grounded theory.

References

Anderson, David A./Hamilton, Mykol (2005): Gender Role Stereotyping of Parents in Children’s Picture Books. The Invisible Father. In: Sex Roles 52 (3–4), 145–151. doi: 10.1007/s11199-005-1290-8

Bak, Raphael/O’Brien-Coker, Noelle/Vetter, Niki (2023): Familiennormen in Kinderbüchern. In: Schulze, Erika (Hg.): Diversität im Kinderbuch. Wie Vielfalt (nicht) vermittelt wird. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 58–73. doi: 10.17433/978-3-17-037987-9

Betz, Tanja/Bischoff, Stefanie (2018): Machtvolle Zuschreibungen ‚guter‘ Elternschaft. Das Zusammenspiel unterschiedlicher Akteure in der frühen Bildung, Betreuung und Erziehung. In: Sozial Extra 42 (3), 38–41. doi: 10.1007/s12054-018-0037-z

Bishop, Rudine S. (1990): Mirrors, Windows and Sliding Glass Doors. In: Perspectives. Choosing and Using Books for the Classroom 6 (3), 9–11.

Boger, Mai-Anh (2019): Theorien der Inklusion. Die Theorie der trilemmatischen Inklusion zum Mitdenken. Münster: edition assemblage.

Burghardt, Lars/Hemmerich, Fabian/Mues, Anna (2020): Frühkindliche Wahrnehmung von Geschlechterrollen beim gemeinsamen Lesen eines Bilderbuchs. In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 15 (3), 259–271. doi: 10.3224/diskurs.v15i3.03

Burghardt, Lars/Klenk, Florian C. (2016): Geschlechterdarstellungen in Bilderbüchern. Eine empirische Analyse. In: Gender – Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft 8 (3), 61–80. doi: 10.3224/gender.v8i3.07

Calvo-Maturana, Coral/Forceville, Charles (2021): The Depiction of Family and Self in Children’s Picture Books. In: Moya-Guijarro, Arsenio J./Ventola, Eija (Hg.): A Multimodal Approach to Challenging Gender Stereotypes in Children’s Picture Books. New York: Routledge, 239–267. doi: 10.4324/9781003145875-15

Charmaz, Kathy (2014): Constructing Grounded Theory. SAGE.

Cloos, Peter/Garbade, Svenja (2025): Diversitätsreflexive Professionalisierung und hochschulische Qualifizierung. In: Kaiser-Kratzmann, Jens/Burghardt, Lars/Eckhardt, Andrea/Lattner, Katrin/Viernickel, Susanne (Hg.): Aufwachsen von Kindern gestalten. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, 63–80.

Dionisius, Sarah Charlotte (2021): Queere Praktiken der Reproduktion. Wie lesbische und queere Paare Familie, Verwandtschaft und Geschlecht gestalten. Bielefeld: transcript. doi: 10.1515/9783839456248

Epstein, B. J. (2012): The Nuclear Gay Family. Same-Sex Marriage in Children’s Books. In: Gay & Lesbian Issues and Psychology Review 8 (3), 142–152.

Esposito, Jennifer (2009): We’re Here, We’re Queer, but We’re Just like Heterosexuals. A Cultural Studies Analysis of Lesbian Themed Children’s Books. In: Educational Foundations 23 (3–4), 61–78.

Fachstelle Kinderwelten/ISTA/INA Berlin gGmbH (2020): Kinderbücher für eine vorurteilsbewusste und inklusive Bildung. Buchempfehlungen für Kinder von 6 bis 9 Jahren. https://www.kompetenznetzwerk-deki.de/material/buecherliste-2020-kinderbuecher-fuer-eine-vorurteilsbewusste-und-inklusive-bildung.html (19.03.2025).

Finch, Janet (2007): Displaying Families. In: Sociology 41 (1), 65–81. doi: 10.1177/0038038507072284

Fleischer, Sandra/Hajok, Daniel (2019): Medienbildungsprozesse. Entwicklung von medienbezogenen Kompetenzen in Kindheit und Jugend als Ansatzpunkt. In Kracke, Bärbel/Noack, Peter (Hg.): Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Berlin, Heidelberg: Springer VS, 181–205. doi: 10.1007/978-3-642-53968-8_35

Forni, Dalila (2020): Same-Sex Families and New Parental Models: Redefining Motherhood and Fatherhood Through Children’s Picture Books. University of Florence.

Garbade, Svenja/Buddrus, Gaia Selina/Cloos, Peter (2025): Die Analyse von Spielmaterialien für inklusive Settings. In: Mehringer, Volker/Waburg, Wiebke (Hg.): Diversity und Inklusion bei Spielzeug und Spielen. Weinheim, Basel: Beltz Juventa, 150–169.

Gschwind, Christoph (2020): »Hab ich jetzt nur geträumt oder ist das wirklich passiert?« Wie Traumdarstellungen in Bilderbüchern Ambiguitätskompetenz fördern können. Jahrbuch der Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung. doi: 10.21248/gkjf-jb.52

Hartmann, Jutta (2014): Re-Thinking Family Norms: Herausforderungen queer-familiärer Lebensweisen. In: Bundesstiftung Magnus Hirschfeld (Hg.): Forschung im Queerformat. Aktuelle Beiträge der LSBTI*-, Queer- und Geschlechterforschung. Bielefeld: transcript, 215–232. doi: 10.1515/transcript.9783839427026.215

Hartmann, Jutta/Messerschmidt, Astrid/Thon, Christine (2017): Queering Bildung. In: Queertheoretische Perspektiven auf Bildung. Pädagogische Kritik der Heteronormativität. Opladen, Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, 15–28. doi: 10.3224/jfgfe.v13i1.02

Hedberg, Lara/Venzo, Paul/Young, Helen (2020): Mums, Dads and the Kids. Representations of Rainbow Families in Children’s Picture Books. In: Journal of LGBT Youth 19 (2), 1–19. doi: 10.1080/19361653.2020.1779164

Hintz, Carrie/Tribunella, Eric L. (2019): Reading Children’s Literature. A Critical Introduction. Broadview Press.

Humborg, Paula/Koné, Gabriele (2023): Spiegel, Fenster und die Glasschiebetür. Diskriminierungskritische Diversität im Kinderbuch. In: Schulze, Erika (Hrsg.): Diversität im Kinderbuch. Wie Vielfalt (nicht) vermittelt wird. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 117–131

Jindra, Miroslav (2019): Homosexual Parenthood in Children’s Literature. In: Acta Univeristatis Lodziensis Folia Librorum 1 (28), 105–124. doi: 10.18778/0860-7435.28.05

Kluczniok, Katharina /Roßbach, Hans-Günther (2014): Conceptions of Educational Quality for Kindergartens. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 17 (6), 145–158. doi: 10.1007/s11618-014-0578-2

Kompetenzstellte intersektionale Pädagogik (o.J.): Intersektionale Kinderbuchliste. https://i-paed-berlin.de/kinderbuecher (19.03.2025).

Kuckartz, Udo (2016): Qualitative Inhaltsanalyse. [3. Aufl.] Weinheim: Beltz Juventa.

Lo, Rachel Skrlac (2019): Resisting Gentle Bias: A Critical Content Analysis of Family Diversity in Picturebooks. In: Journal of Children’s Literature 45 (2), 16–30.

Lück, Detlev/Ruckdeschel, Kerstin (2015): Was ist Familie? Familienleitbilder und ihre Vielfalt. In: Schneider, Norbert F./Diabaté, Sabine/Ruckdeschel, Kerstin (Hg.): Familienleitbilder in Deutschland. Kulturelle Vorstellungen zu Partnerschaft, Elternschaft und Familienleben. Berlin: Verlag Barbara Budrich, 61–76.

Mangold, Katharina/Schröder, Julia (2020a): Familie im Wandel? Verunmöglichungen der Pluralisierung. In: Buschmeyer, Anna/Zerle-Elsäßer, Claudia (Hg.): Komplexe Familienverhältnisse. Münster: Westfälisches Dampfboot, 87–104.

Mangold, Katharina/Schröder, Julia (2020b): „Ganz normal und doch immer besonders“. Kategorisierungsarbeit queerer Familien. In: Gender – Zeitschrift Für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, Sonderheft 5, 124–140. doi: 10.2307/j.ctv15r56vn.10

Martinez, Lirola, Mariá (2019). Approaching the construction of multimodal masculinity in a sample of picture books with two-men families. In: Asparkía Investigació feminista, 35 (35), 87–106. doi: 10.6035/Asparkia.2019.35.5

McGlashan, Mark/Sunderland, Jane (2011): Stories Featuring Two-Mum and Two-Dad Families. In: Sunderland, Jane (Hg.): Language, Gender and Children’s Fiction. London/New York: Bloomsbury Publishing, 142–172.

Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (2020): miniKIM-Studie 2020. Kleinkinder und Medien. Basisuntersuchung zum Medienumgang 2- bis 5-Jähriger in Deutschland. Landesanstalt für Kommunikation Baden-Württemberg (LFK).

Murnen, Sarah K./Greenfield, Clariee/Younger, Abigail/Boyd, Hope (2016): Boys Act and Girls Appear. A Content Analysis of Gender Stereotypes Associated with Characters in Children’s Popular Culture. In: Sex Roles 74 (1–2), 78–91. doi: 10.1007/s11199-015-0558-x

Naidoo, Jamie Campbell/Lynch, Kaitlyn (2020): Global Rainbow Families. Examining Visual Depictions of Same-Sex Couples in International Picturebooks. In: Bookbird 58 (4), 31–51. doi: 10.1353/bkb.2020.0067

Nave-Herz, Rosemarie (2014): Der Wandel der Familie zum spezialisierten gesellschaftlichen System im Zuge der allgemeinen gesellschaftlichen Differenzierung unserer Gesellschaft. In: Nave-Herz, Rosemarie (Hg.): Familiensoziologie. München: De Gruyter, 1–26.

Nay, Yv E. (2019): Die heterosexuelle Familie als Norm. In: Sozial Extra 43 (6), 372–375. doi: 10.1007/s12054-019-00224-y

Prengel, Annedore (2019): Pädagogik der Vielfalt. Verschiedenheit und Gleichberechtigung in Interkultureller, Feministischer und Integrativer Pädagogik. Wiesbaden: Springer VS. doi: 10.1007/978-3-658-21947-5

Rendtorff, Barbara (2022): Welche Krise(n)? Ein Essay. In: Jahrbuch erziehungswissenschaftliche Geschlechterforschung 18, 29–39. doi: 10.3224/84742621.02

Riegel, Christine (2017): Queere Familien in pädagogischen Kontexten. In: Hartmann, Jutta/Messerschmidt, Astrid/Thon, Christine (Hg.): Queertheoretische Perspektiven auf Bildung. Opladen/Berlin/Toronto: Barbara Budrich, 69–94. doi: 10.3224/jfgfe.v13i1.05

Riegel, Christine (2016): Bildung – Intersektionalität – Othering. Pädagogisches Handeln in widersprüchlichen Verhältnissen. Bielefeld: transcript. doi: 10.1515/9783839434581

Said, Edward W. (2009): Orientalismus. Übersetzung von Hans Günter Holl. Frankfurt am Main: Fischer.

Sapp, Jeff (2010): A Review of Gay and Lesbian Themed Early Childhood Children’s Literature. In: Australasian Journal of Early Childhood 35 (1), 32–40. doi: 10.1177/183693911003500106

Schulze, Erika (2023): »… dann wäre das meine Familie«. Kindliche Perspektiven im Kontext diversitätsbewusster Kinderliteratur. In: Schulze, Erika (Hg.): Diversität im Kinderbuch. Wie Vielfalt (nicht) vermittelt wird. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 102–116.

Schütze, Yvonne (1991): Die gute Mutter. Zur Geschichte des normativen Musters „Mutterliebe“. [2. Aufl.] Bielefeld: Kleine.

Staiger, Michael (2022): Kategorien der Bilderbuchanalyse. Ein sechsdimensionales Modell. In: Dammers, Ben/Krichel, Anne/Staiger, Michael (Hg.): Das Bilderbuch. Theoretische Grundlagen und analytische Zugänge. Heidelberg: J.B. Metzler, 3–27. doi: 10.1007/978-3-476-05824-9_1

Staiger, Michael (2019): Erzählen mit Bild-Schrifttext-Kombinationen. Ein fünfdimensionales Modell der Bilderbuchanalyse. In: Knopf, Julia (Hg.): Bilderbücher. Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren, 12–23.

Strübing, Jörg/Hirschauer, Stefan/Ayaß, Ruth/Krähnke, Uwe/Scheffer, Thomas (2018): Gütekriterien qualitativer Sozialforschung. Ein Diskussionsanstoß. In: Zeitschrift für Soziologie 47 (2), 83–100. doi: 10.1515/zfsoz-2018-1006

Sunderland, Jane/McGlashan, Mark (2012): The Linguistic, Visual and Multimodal Representation of Two-Mum and Two-Dad Families in Children’s Picturebooks. In: Language and Literature: International Journal of Stylistics 21 (2), 189–210. doi: 10.1177/0963947011435863

Tóth, Melina/Burghardt, Lars (2023): Aber warum kriegt er da lange Haare? In: Elementarpädagogische Forschungsbeiträge 5 (1), 7–17. doi: 10.25364/18.5:2023.1.1

Zimmermann, Okka/Konietzka, Dirk (2020): Nichtkonventionelle und komplexe Familienformen in Deutschland: Quer- und Längsschnittperspektiven. In: Buschmeyer, Anna/Zerle-Elsäßer, Claudia (Hg.): Komplexe Familienverhältnisse. Wie sich das Konzept ‚Familie‘ im 21. Jahrhundert wandelt. Münster: Westfälisches Dampfboot, 20–47.

Cover: Research Article

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Burghardt, L., & Garbade, S. (2025). Representations of Same-Sex Parenthood in Picture Books between Family Idealization, Othering, and Triviality. Open Gender Journal, 9. https://doi.org/10.17169/ogj.2025.291

Issue

Section

Research Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.