Mandatory Reading in the Subject German for the Centralized Abitur: A “Canon of Shortcomings”?

Authors

  • Isabelle Bublies Freie Universität Berlin

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.331

Keywords:

Gender Relations, Identity, Literature, School, Education

Abstract

The article Mandatory Reading in the Subject German for the Centralized Abitur: A ‘Canon of Shortcomings’? examines the representation of female authors and the consideration of gender issues in the teaching of German literature, particularly with regard to the set texts prescribed for the Central Abitur. The study is based on an analysis of the curricula of several federal states and demonstrates that a “canon of shortcomings” exists, in which epic and dramatic works by male authors clearly dominate, while plays by women in particular are marginalized. To assess whether the exclusion of female authors is justified, the article critically examines three key criteria used for selecting standard texts: literary quality, suitability for classroom teaching, and comparability. The findings reveal that the underrepresentation of female authors is not only unjustified from both a literary and didactic perspective, but also that their exclusion from the school reading canon shapes cultural memory and influences students’ identity formation. The article therefore calls for a more critical engagement with the canon in order to fully realize the educational mission of literature teaching.

Author Biography

Isabelle Bublies, Freie Universität Berlin

Isabelle Bublies (born 1994 in Berlin, pronouns she/her) is a teacher of German and Philosophy at a Gymnasium in Hamburg (a college-preparatory secondary school). After earning a bachelor’s degree in Media and Communication Studies with a minor in General and Comparative Literature, she gained her first professional experience in the dubbing and audiobook sector. She then completed a second bachelor’s degree in German Philology and Philosophy, followed by a Master of Education at Freie Universität Berlin. In 2025, she passed her Second State Examination in Hamburg.

References

Albrecht, Sophie (1791): Theresgen. Ein Schauspiel mit Gesang in fünf Aufzügen. [2. Auflage] In: Wurst, Karin (1991): Frauen und Drama im achtzehnten Jahrhundert. Köln: Böhlau, 141–187.

Amazon: Literatur & Fiktion. https://www.amazon.de/gp/browse.html?rw_useCurrentProtocol=1&node=117&ref_=amb_link_GOY-UPPTN2aqFsoJaBtp0g_13 (29.09.2024).

Barth, Susanne (1997): Differenzen: weiblich-männlich. In: Praxis Deutsch (143), 17–23.

Bibliotheksportal Primo: Frauenliteratur. https://fu-berlin.primo.exlibrisgroup.com/discovery/search?query=any,contains,frauenliteratur&tab=FUB_CDI&search_scope=FUB_CDI&vid=49KOBV_FUB:FUB&offset=0 (29.09.2024).

Bibliotheksportal Primo: Männerliteratur. https://fu-berlin.primo.exlibrisgroup.com/discovery/search?query=any,contains,m%C3%A4nnerliteratur&tab=FUB_CDI&search_scope=FUB_CDI&vid=49KOBV_FUB:FUB&offset=0 (29.09.2024).

Biermann, Heinrich/Schurf, Bernd (1992): Frauensprache und Frauenliteratur im Deutschunterricht. In: Mitteilungen des deutschen Germanistenverbandes 39, 46–53.

Bogdal, Klaus-Michael/Kammler, Clemens (Hg.) (2000): (K)ein Kanon. 30 Schulklassiker neu gelesen. München: Ouldenburg.

Bovenschen, Silvia (1979): Die imaginierte Weiblichkeit. Exemplarische Untersuchungen zu kulturgeschichtlichen und literarischen Präsentationsformen des Weiblichen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Caes, Sue-Ellen (1988): Feminism and Theatre. Londen: Macmillan. doi: 10.1007/978-1-349-19114-7

Criado-Perez, Caroline (2020): Unsichtbare Frauen. Wie eine von Daten beherrschte Welt die Hälfte der Bevölkerung ignoriert. München: btb.

Dawidowski, Christian/Maas, Lisa (2018): Der schulische Lektürekanon im Zentralabitur der deutschen Bundesländer seit 2005. Eine Erhebung. In: Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes 65 (2), 201–218. doi: 10.14220/mdge.2018.65.2.201

De Beauvoir, Simone (2000): Das andere Geschlecht. Sitte und Sexus der Frau. 27. Auflage Hamburg: Rowohlt.

Dziudzia, Corinna (2022): Vom Renaissance-Ideal der gelehrten Frau zur Spottfigur: Über den Ausschluss der Dichterinnen der Frühaufklärung aus der Literaturgeschichte. In: Dziudzia, Corinna/Klimek, Sonja (Hg.): Gelehrte Frauen der Frühaufklärung, Frauen in Philosophie und Wissenschaft. Einsame ‚Wunderthiere‘ oder vernetzte Akteurinnen?. Wiesbaden: Springer VS, 189–214. doi: 10.1007/978-3-658-35296-7_9

Elsen, Hilke (2020): Gender-Sprache-Stereotype. Gendersensibilität in Alltag und Unterricht. Stuttgart: utb. doi: 10.36198/9783838553023

Fleig, Anne (1999): Handlungs-Spiel-Räume. Dramen von Autorinnen im Theater des ausgehenden 18. Jahrhunderts. Würzburg: Königshausen & Neumann.

Frederking, Volker (2010): Identitätsorientierter Literaturunterricht. In: Frederking, Volker. et al. (Hg.): Taschenbuch des Deutschunterrichts. Bd. 2. Literatur- und Mediendidaktik. Baltmannsweiler: Wbv Media, 414–451.

Freise, Matthias (2013): Textbezogene Modelle: Ästhetische Qualität als Maßstab der Kanonbildung. In: Rippl, Gabriele/Winko, Simone (Hg.): Handuch Kanon und Wertung. Theorien, Instanzen, Geschichte. Stuttgart: J.B. Metzler, 50–57.

Gnüg, Hiltrud/Möhrmann, Renate (Hg.) (2003): Frauen Literatur Geschichte. Schreibende Frauen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Stuttgart: J.B. Metzler.

Kirchhoff, Petra (2019): Kanondiskussion und Textauswahl. In: Stierstorfer, Klaus (Hg.): Grundthemen der Literaturwissenschaft. Berlin/Boston: De Gruyter, 219–230. doi: 10.1515/9783110410709-010

Köhnen, Ralph (Hg.) (2011): Einführung in die Deutschdidaktik. Stuttgart: J.B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-00365-2

Kord, Susanne (1996): Sich einen Namen machen. Anonymität und weibliche Autorschaft 1700–1900. Stuttgart: J.B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-03648-3

Kord, Susanne (1992): Ein Blick hinter die Kulissen. Deutschsprachige Dramatikerinnen im 18. und 19. Jahrhundert. Stuttgart: J.B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-03410-6

Korte, Hermann (2011): Gymnasiale Kanonarchitektur und literarische Kanonisierungspraxis 1871 bis 1918 am Beispiel Westfalens. Eine diskursanalytische Studie. In: Korte, Herrmann/Zimmer, Ilonka/Jakob, Hans-Joachim (Hg.): Der deutsche Lektürekanon an höheren Schulen Westfalens von 1871 bis 1918. Frankfurt am Main: Peter Lang, 11–122. doi: 10.3726/978-3-653-00853-1

Kultusministerkonferenz (2002): Einheitliche Prüfungsanforderungen in der Abiturprüfung Deutsch. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 01.12.1989 i.d.F. vom 24.05.2002. https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/Beschluesse_Veroeffentlichungen/allg_Schulwesen/epa_deutsch.pdf (04.03.2025).

Martenstein, Harald (16.05.2018): Gute Nacht, Abendland. https://www.zeit.de/zeit-magazin/2018/21/harald-martenstein-ungerechtigkeit-gender (29.09.2024).

Müller-Michaels, Harro (1971): Dramatische Werke im Deutschunterricht. Stuttgart: Klett-Cotta.

Neuhaus, Stefan (2002): Revision des literarischen Kanons. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht.

Paefgen, Elisabeth (2006): Einführung in die Literaturdidaktik. 2. Aufl. Stuttgart: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05085-4

Pailer, Gaby (2015): Zwischen Gattungssystem und Rollenfach. Sophie Albrechts „Theresgen“ (1781) als bürgerliches Trauerspiel einer schauspielenden Dramatikerin im 18. Jahrhundert. In: Schütt, Rüdiger (Hg.): Verehrt – Verflucht – Vergessen. Leben und Werk von Sophie Albrecht und Johann Friedrich Ernst Albrecht. Hannover: Wehrhahn, 369–379.

Prado, Simon Sales (19.05.2020): Warum in der Schule nur männliche Autoren gelesen werden. In: Süddeutsche Zeitung Magazin. https://sz-magazin.sueddeutsche.de/literatur/frauen-literatur-schullektuere-88783 (18.12.2022).

Raich, Tanja (01.03.2022): Frauen Literatur. Männer, Männer und nochmals Männer. In: Zeit Online. https://www.zeit.de/kultur/2022-03/frauen-literatur-nicole-seifert-misogynie-literaturkritik (11.01.2023).

Roebling, Irmgard (1996): Sturm und Drang – weiblich. Eine Untersuchung zu Sophie Albrechts Schauspiel „Theresgen“. In: Der Deutschunterricht 48, 63–77.

Römer, Ruth (2011): Was ist ein Frauenroman?. In: Römer, Ruth: Sprache, zur Sprache gebracht: Aufsätze zur Intentionalität sprachlichen Handelns. Bielefeld: Aisthesis, 11–16.

Royer, Berit C. R. (2015): Sophie Albrecht, ein künstlerisches Phänomen in Literatur und Theater des 18. Jahrhunderts. Gender, Rezeption und die Arbeitsgemeinschaft mit ihrem Ehemann. In: Schütt, Rüdiger (Hg.): Verehrt – Verflucht – Vergessen. Leben und Werk von Sophie Albrecht und Johann Friedrich Ernst Albrecht. Hannover: Wehrhahn, 313–352.

Schönenborn, Martina (2004): Tugend und Autonomie. Die literarische Modellierung der Toch-terfigur im Trauerspiel des 18. Jahrhunderts. Göttingen: Wallstein.

Schößler, Fanziska (2017): Einführung in die Dramenanalyse. Stuttgart: J.B. Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-05285-8

Seifert, Nicole (2021): Frauenliteratur. Abgewertet, vergessen, wiederentdeckt. Köln: Kiepenhauer & Witsch.

Sylvester-Habenicht, Erdmute (2009): Kanon und Geschlecht. Eine Re-Inspektion aktueller Literaturgeschichtsschreibung aus feministisch-genderorientierter Sicht. Sulzbach (Taunus): Ulrike Helmer Verlag.

Tholen, Toni/Stachowiak, Kerstin (2012): Didaktik des Deutschunterrichts. Literaturdidaktik und Geschlechterforschung. In: Kampshoff, Marita/Wiepcke, Claudia (Hg.): Handbuch Geschlechterforschung und Fachdidaktik. Wiesbaden: Springer, 99–112. doi: 10.1007/978-3-531-18984-0_8

von Heydebrand, Renate/Winko, Simone: Einführung in die Wertung von Literatur. Systematik, Geschichte, Legitimation. Paderborn: Schöningh 1996.

Wikipedia: Frauenliteratur. https://de.wikipedia.org/wiki/Frauenliteratur (29.09.2024).

Wurst, Karin (1991): Frauen und Drama im achtzehnten Jahrhundert. Köln: Böhlau.

Cover: Research Article

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Bublies, I. (2025). Mandatory Reading in the Subject German for the Centralized Abitur: A “Canon of Shortcomings”?. Open Gender Journal, (2). https://doi.org/10.17169/ogj.2025.331

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.