Sensuality and Humor between Heteronormativity and Queerness in the Independent Short Film “Slitch” (US 2003) by Dianne Bellino

Authors

  • Florian Wobser Universität Passau

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2025.334

Keywords:

Desire, Film, Gender Stereotype, Heteronormativity, Queer

Abstract

Dianne Bellino’s short movie „Slitch“ is an online-find, raising many aspects of media-didactics and having a gender-sensitive, queerfeminist dimension, which is relevant for the school subject German as well as Philosophy/Ethics. This movie focusses on a female teen, creating her allday-life sensually. Content and form of the movie are interacting multiple times, they are, firstly, being analysed and classified in this article in the horizon of the discourse of media- and filmdidactics. Secondly, there is a conflict in the plot of the story of this short movie, because the action of the girl is discriminated. She is a victim of „slut shaming“ and is being called „slitch“ by her elder sisters. The conflict is contextualized with concepts of a gender-sensitive media-didactics, aiming at the critical reflection, whether the action of the female teen shoud be judged as „queer“ in, at least, a queerfeminist manner – or better not. Answers on this question and didactical pros and cons are discussed and chances for a mediadidactical and -ethical teaching in school are presented. Thirdly, the article contains an excursus of ideas for a didactical approach for short movies and a second one aiming at the complicated field of tension of explicite sexually lust and school.

Author Biography

Florian Wobser, Universität Passau

Florian Wobser (Dr. phil.) is currently working as lecturer (temporary; Akademischer Rat a.Z.) at the professorship for philosophy of the University of Passau. His has expertise in teaching and research in educational theories/didactics, media for teaching and ecology. He is also interested in „third places“ for doing philosophy and is commited to Passau’s initiative „Weeks for Democracy“ and the childrens’s and teenager’s festival of philosophy „What, if…“ in Leipzig.

References

Abraham, Ulf (2020): Verdichtung und Bedeutungsoffenheit. Das didaktische Potenzial von Kurzfilmen. In: Der Deutschunterricht 3, 10–19.

Abraham, Ulf (2013): Kurzspielfilme im Deutschunterricht. In: Praxis Deutsch 237, 4–14.

Abraham, Ulf/Kepser, Matthis (2006): Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 2. Aufl. Berlin: Erich-Schmidt-Verlag.

Anders, Petra/Staiger, Michael (2019): Einführung in die Filmdidaktik. Kino, Fernsehen, Video, Internet. Stuttgart: Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-04765-6

Balzer, Jens (2019): „Der erste und letzte Freak”. https://www.deutschlandfunk.de/bonnie-prince-billy-mit-i-made-a-place-der-erste-und-letzte-100.html (12.01.2025).

Balke, Friedrich/Siegert, Bernhard/Vogl, Joseph (Hg.) (2021): Kleine Formen. Berlin: Vorwerk 8.

Bergala, Alain (2006): Kino und Kunst. Filmvermittlung an der Schule und anderswo. Bonn: BpB.

Bieker, Kirsten/Schindler, Nadine (2023): Deutschdidaktik und Geschlecht. Konzepte und Materialien für den Unterricht. Bielefeld: WBV. doi: 10.36198/9783838560205

Böhme, Gernot (1989): Für eine ökologische Naturästhetik: Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Brendel-Kepser, Ina/Heiser, Ines/König, Nicola (2020): Literaturunterricht gendersensibel planen. Grundlagen – Methoden – Unterrichtsvorschläge. Stuttgart: Fillibach/Klett.

Butler, Judith (1991): Das Unbehagen der Geschlechter. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Doll, Martin (2012): Spaßguerilla. Über die humoristische Dimension des politischen Aktivismus. In: Kaul, Susanne/Kohns, Oliver (Hg.): Politik und Ethik der Komik. München: Fink, 81–94. doi: 10.30965/9783846753880_009

Gansel, Carsten (2011): Zwischenzeit, Grenzüberschreitung, Aufstörung. Adoleszenz und Literatur. In: Gansel, Carsten./Zimniak, Paveł (Hg.): Zwischenzeit, Grenzüberschreitung, Aufstörung. Bilder von Adoleszenz in der deutschsprachigen Literatur. Heidelberg: Winter, 15–48.

Göppel, Rolf (2019). Das Jugendalter. Theorien, Perspektiven, Deutungsmuster. Stuttgart: Kohlhammer. doi: 10.17433/978-3-17-036450-9

Grimm, Petra (2016): Reflexion von Gendersensitivität – ein Vorschlag aus medienethischer Perspektive für die medienpädagogische Praxis. In: Kannengießer, Sigrid et al. (Hg.): Eine Frage der Ethik? Eine Ethik des Fragens. Interdisziplinäre Untersuchungen zu Medien, Ethik und Geschlecht. Weinheim/Basel: Beltz Juventa 2016, 111–132.

Hecken, Thomas (2006): Populäre Kultur. Mit einem Anhang ›Girl und Popkultur‹. Bochum: Posth.

Kammerer, Ingo/Maiwald, Klaus (2021): Filmdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin: Erich-Schmidt-Verlag.

Klant, Michael/Spielmann, Raphael (2008): Grundkurs Film. Braunschweig: Schroedel.

Kurwinkel, Tobias/Schmerheim, Philipp (Hg.) (2020): Handbuch Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler. doi: 10.1007/978-3-476-04721-2

l’Amour laLove, Patsy (2017): Beißreflexe. Kritik an queerem Aktivismus, autoritären Sehnsüchten, Sprechverboten. Berlin: Querverlag.

Laufenberg, Mike (2020): Was ist queer? In: Rendtorff, Barbara/Mahs, Claudia/Warmuth, Anne-Dorothee (Hg.): Geschlechterverwirrungen. Was wir wissen, was wir glauben und was nicht stimmt. Frankfurt am Main: Campus, 187–194.

Mayer, Simon (2023): Pornografie. Produktion, Repräsentation und Rezeption unter ethischen Gesichtspunkten. In: Ethik & Unterricht 2, 39–45.

Neuhaus, Maike (2024): Pornografie – Fantasie, Fiktion und Lebenswelt. In: Schwarz, Maria/Neuhaus, Meike/Ulbricht, Samuel (Hg.): Digitale Lebenswelt. Philosophische Perspektiven. Berlin: Springer/Metzler, 73–94. doi: 10.1007/978-3-662-68863-2_6

Pauli, Dagmar (2024): Die anderen Geschlechter. Nichtbinarität und ganztrans* normale Sachen. 2. Aufl. München: Beck. doi: 10.17104/9783406827211-2

Penny, Laurie (2017): Bitch-Doktrin. Gender, Macht & Sehnsucht. Hamburg: Edition Nautilus. doi: 10.28937/978-3-96054-448-7

Plesch, Tine (2013): Rebel Girl. Popkultur und Feminismus. Mainz: Ventil.

Press, Joy/Reynolds, Simon (2020): Sex Revolts. Gender, Rock und Rebellion. Mainz: Ventil.

Rouget, Timo (2020): Webvideos als Gegenstand des Deutschunterrichts. Der Deutschunterricht 3, 72–81.

Rugenstein, Kai (2014): Humor. Die Verflüssigung des Subjekts bei Hippokrates, Jean Paul, Kierkegaard und Freud. München: Fink. doi: 10.30965/9783846757031

Seel, Martin (1989): Eine Ästhetik der Natur. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Sontag, Susan (2003): Anmerkungen zu ›Camp‹. In: Kunst und Antikunst. 24 literarische Analysen. München, Wien: Hanser, 322–341.

Standke, Jan/Kronschläger, Thomas (2020): Gender Studies. In: Kurwinkel, Tobias/Schmerheim, Philipp (Hg.): Handbuch Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart: Metzler, 343–352. doi: 10.1007/978-3-476-04721-2_38

Stokowski, Margarete (2019): Untenrum frei. 7. Aufl. Reinbek: Rowohlt.

Wagenknecht, Andreas (2020): In der Kürze liegt die Würze. Zur Bedeutung und Aktualität des kurzen Films. Der Deutschunterricht 3, 2–9.

Weichold, Karina/Silbereisen, Rainer K. (2018): Jugend (10-20 Jahre). In: Schneider, Wolfgang/Lindenberger, Ulman (Hg.): Entwicklungspsychologie. 8. Aufl. Weinheim/Basel: Beltz, 239–264.

Wezel, Katharina (2024): ‚Your Body my Choice‘ – what’s behind the trend of fascist and right-wing populist co-opting feminist standpoints. https://uni-tuebingen.de/forschung/zentren-und-institute/internationales-zentrum-fuer-ethik-in-den-wissenschaften/publikationen/bedenkzeiten-bibliothek/your-body-my-choice/ (12.01.2024).

Wobser, Florian (2021): Zeitdauer, -wahrnehmung und -reflexion im Adoleszenz-Film „Mein Bruder heißt Robert und ist ein Idiot“ (D/F/CH 2018) von Philip Gröning. Didaktische Überlegungen zur Kompetenzbildung mittels Filmizität und Heterochronie. In: Bernhardt, Sebastian/Tönsing, Johanna (Hg.): Zeitnutzung in der aktuellen Kinder- und Jugendliteratur. Literaturwissenschaftliche und -didaktische Perspektiven. Berlin: Franck&Timme, 151–176.

Wobser, Florian (in Vorbereitung): Filme von Kelly Reichardt („Old Joy“ 2006; „Meek’s Cutoff“ 2010; „First Cow“ 2019) als populäres Experimentierfeld von Männlichkeit. In: Kauer, Katja (Hg.): Gender-Obsessionen. Vom exzessiven Glauben an das Geschlecht. Bielefeld: Transcript.

Cover: Essay

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Wobser, F. (2025). Sensuality and Humor between Heteronormativity and Queerness in the Independent Short Film “Slitch” (US 2003) by Dianne Bellino. Open Gender Journal, (2). https://doi.org/10.17169/ogj.2025.334

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.