Repressed memories. The Autobahn and National Socialism
Conrad Kunze: Deutschland als Autobahn. Eine Kulturgeschichte von Männlichkeit, Moderne und Nationalismus. transcript 2022.
DOI:
https://doi.org/10.17169/ogj.2023.236Keywords:
National Socialism, German Democratic Republic, Fascism, Masculinity, ConsumptionAbstract
In this publication, Conrad Kunze explores how the autobahn shaped images of masculinity and constructed national narratives throughout German history.
In this context, the autobahn as a German cultural asset is responsible for a number of negative effects on social life. These include not only the marginalization of the feminine, but also environmental problems, structural disintegration of urban life, and the rise of right-wing ideologies in the form of the "New Right."
Beginning with the rise of right-wing ideologies in the early 20th century, this publication uncovers the close connection between the autobahn and fascism. Despite all the testimonies of having overcome fascism, the deeper logics of a right-wing ideology persist into the present in the form of the autobahn and the automobile.
References
Doßmann, Axel (2003): Begrenzte Mobilität. Eine Kulturgeschichte der Autobahnen in der DDR. Essen: Klartext-Verlag.
Finkbeiner, Florian (2020): Nationale Hoffnung und konservative Enttäuschung. Zum Wandel des konservativen Nationenverständnisses nach der deutschen Wiedervereinigung. Bielefeld: Transcript Verlag.
Gallant, Zachery/Gallant, Katharina F. (2022): Brauner Boden. Ein jüdischer Blick auf die deutsche Aufarbeitung der NS-Zeit. Frankfurt am Main: Westend Academics.
Görtemaker, Heike (2019): Für Hitlers „Inner Circle“ war der Attentatsversuch ein Schock. Interview von Oliver das Gupta. In: Süddeutsche Zeitung, 20. 7. 2019. https://www.sueddeutsche.de/politik/hitler-stauffenberg-1.4532486 (abgerufen am 6. 6. 2023).
Kalt, Tobias (2020): E-Mobilität auf Kosten anderer? Zur Externalisierung sozial-ökologischer Kosten entlang globaler Wertschöpfungsketten. In: Brunnengräber, Achim/Haas, Tobias (Hg.): Baustelle Elektromobilität. Sozialwissenschaftliche Perspektiven auf die Transformation der (Auto-)Mobilität. Bielefeld: Transcript Verlag, S. 307–328.
Koonz, Claudia (1994): Mütter im Vaterland. Frauen im Dritten Reich. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch.
Krauss, Marita (2008): Sie waren dabei. Mitläuferinnen, Nutznießerinnen, Täterinnen im Nationalsozialismus. Göttingen: Wallenstein Verlag.
Lower, Wendy (2014): Hitlers Helferinnen. Deutsche Frauen im Holocaust. München: Carl Hanser Verlag.
Mommsen, Hans (1996): Das Volkswagenwerk und seine Arbeiter im Dritten Reich. Berlin: Econ Verlag.
Pantelmann, Heike (2019): Die Fabrikation der „deutschen Frau“ als Humanressource im Nationalsozialismus. Berlin: Freie Universität Berlin.
Schütz, Erhard/Gruber, Eckhard (1996): Mythos Reichsautobahn. Bau und Inszenierung der „Straßen des Führers“ 1933–1941. Berlin: Ch. Links Verlag.
Uekötter, Frank (2020): Im Strudel. Eine Umweltgeschichte der modernen Welt. Frankfurt am Main: Campus Verlag.
Zeller, Thomas (2002): Straße, Bahn, Panorama. Frankfurt am Main: Campus-Verlag.
Zeller, Thomas (2007): Driving Germany. The Landscape of the German Autobahn 1930-1970. New York: Berghahn Books. doi: 10.1515/9780857452269
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Angelo Enrico Wiesel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All contributions in Open Gender Journal are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International license. You may freely make use of the corresponding texts in accordance to the conditions of the license (License contract, generally understandable version). There is no exclusive transfer of usage rights ("copyright transfer"). Open Gender Journal does not charge authors any costs for publication (so-called Article Processing Charges, APC) or submission (so-called Submission Charges). Authors are encouraged to share their contributions in other places, such as repositories.