Women in University Medicine: How "Glass Ceilings" are Individualized

Ginal, Marina: Geschlechterungleichheiten in der Universitätsmedizin. Zum Einfluss der Organisationskultur auf den Ausstieg von Habilitandinnen. Wiesbaden, Springer VS. 2019.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17169/ogj.2021.172

Keywords:

University, Career, Power, Medicine, Subjectivation

Abstract

Why do an above-average number of women leave university medicine during the habilitation phase and why does this leaving present itself as an individual predicament? Marina Ginal explores this in an interdisciplinary way using the example of the exit of female university physicians from the academic world. Characteristic hurdles on the way to a habilitation are discussed sociologically, psychologically, and socio-anthropologically and linked to the analysis of the mechanisms of hegemonically male-dominated organizational cultures, neoliberal developments of working conditions, and subjectification phenomena.

 

Author Biography

Carolin Auner, Ludwig-Maximilians-Universität München

Caroline Auner is a research associate and Ph.D Candidate at the International Doctoral School REASON (Elite Network of Bavaria), Munich Center of the Learning Sciences, Ludwigs-Maximilians-Universität München and Katholische Stiftungshochschule München.

 

References

Antônôvsqî, Aaron (1997): Salutogenese. Zur Entmystifizierung der Gesundheit. Hg. v. Alexa Franke. Tübingen: dgvt-Verlag (Forum für Verhaltenstherapie und psychosoziale Praxis, Bd. 36).

Beaufaÿs, Sandra (2015): Die Freiheit arbeiten zu dürfen. Akademische Laufbahn und legitime Lebens-praxis. In: Beiträge zur Hochschulforschung 37 (3), 40–59.

Bourdieu, Pierre (1997): Die männliche Herrschaft. In: Dölling, Irene/Krais,Beate (Hg.): Ein alltägliches Spiel. Geschlechterkonstruktion in der sozialen Praxis. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 153¬–217.

Bourdieu, Pierre (Hg.) (1992): Die verborgenen Mechanismen der Macht. Hamburg: VSA.

Bröckling, Ulrich (2007): Das unternehmerische Selbst. Soziologie einer Subjektivierungsform. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Butler, Judith (2012 [1991]): Das Unbehagen der Geschlechter. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp

Center of Excellence Women and Science (CEWS) (2015): Frauenanteile an den W3-/C4- und ver-gleichbaren Professuren im internationalen Vergleich 2013. Hg. v. GESIS Leibniz Institut für Sozialwissenschaften. Mannheim.

Charmaz, Kathy (2014): Grounded Theory in Global Perspective: Reviews by International Resear-chers. In: Qualitative Inquiry. 20 (9), 1074–1084. doi: https://doi.org/10.1177/1077800414545235

Connell, Raewyn (2015): Der gemachte Mann. Konstruktion und Krise von Männlichkeiten. 4. Aufl. VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-531-19973-3

Connell, Raewyn (1993): The Big Picture: Masculinities in Recent World History. In: Theory and Socie-ty 22 (5), 597–623. doi: https://doi.org/10.1007/BF00993538

Deutscher Ärztinnenbund e.V. (DÄB) (Hg.) (2016): Medical Woman on Top. Dokumentation des An-teils von Frauen in Führungspositionen in 16 Fächern der deutschen Universitätsmedizin. Ber-lin: DÄB.

Foucault, Michel (2006): Sicherheit, Territorium, Bevölkerung. Geschichte der Gouvernementalität, Bd. 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Gemeinsame Wissenschaftskonferenz (GWK) (2017): Chancengleichheit in Wissenschaft und For-schung. 21. Fortschreibung des Datenmaterials (2015/2016) zu Frauen in Hochschulen und außerhochschulischen Forschungseinrichtungen. Bonn: GWK.

Kammler, Clemens/Parr, Rolf/Schneider, Ulrich Johannes/Reinhardt-Becker, Elke (2008): Foucault Handbuch. Leben, Werk, Wirkung. Stuttgart: Metzler.

Rose, Nikolas S. (2000): Das Regieren von unternehmerischen Individuen. In: BEIGEWUM (Beirat für gesellschafts-, wirtschafts- und umweltpolitische Alternativen) 2, 9-27.

Statistisches Bundesamt (Destatis) (2017): Studierende. Studienfach Medizin (Allgemein-Medizin) (Bil-dung, Forschung, Kultur). https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/Indikatoren/LangeReihen/Bildung/lrbil05.html (01.08.2021).

Strauss, Anselm L./Corbin, Juliet M. (1996): Grounded Theory. Grundlagen qualitativer Sozialfor-schung. Weinheim: Beltz/Psychologie-Verlag-Union.

Buchcover Geschlechterungleichheiten in der Universitätsmedizin

Published

2021-08-03

How to Cite

Auner, C. (2021). Women in University Medicine: How "Glass Ceilings" are Individualized : Ginal, Marina: Geschlechterungleichheiten in der Universitätsmedizin. Zum Einfluss der Organisationskultur auf den Ausstieg von Habilitandinnen. Wiesbaden, Springer VS. 2019. Open Gender Journal, 5. https://doi.org/10.17169/ogj.2021.172

Issue

Section

querelles-net: Reviews

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.